biblioteksanställda -

Vardagshjältar i Nyland: Sani Kuosmanen

Kirjaston työntekijä 3D-printterin vieressä.

I serien Vardagshjältar i Nyland presenteras nyländska biblioteksanställda och deras vardag på det egna biblioteket. Den här gången lär vi känna Sani Kuosmanen från Tusby kommunbibliotek.

Vem är du och vad gör du?

Hej på er! Jag är Sani och jag jobbar som bibliotekarie på huvudbiblioteket i Tusby. Till mina arbetsuppgifter hör bland annat att katalogisera nytt material och att välja facklitteratur för vuxna. till Kirkes-bibliotekens Ellibs-samling. En stor del av mitt arbete upptas också av kundtjänst.

Vad är det bästa med biblioteksarbetet?

Många saker är det bästa med biblioteksarbetet! Jag tycker det är underbart att man hos oss gratis får information, färdigheter och upplevelser av alla de slag i form av konkreta böcker samt som ljudböcker, dvd:n och i elektronisk form. För att inte tala om alla möjliga apparater som kan användas på biblioteket eller lånas hem. Personligen finner jag störst glädje i att få hålla nya böcker i min hand.

Och det mest utmanande?

Oundvikligen hamnar man i situationer då material som skulle behövas inte hittas eller man annars inte kan hjälpa. Inte ens på biblioteket finns alla böcker att få.

Vad diskuterar ni just nu på biblioteket i Tusby?

Redan länge har man på biblioteken kunnat använda olika slag av apparater och föremål. På biblioteken i Tusby har verkstadsverksamhet inletts under det gångna året. Corona med allt vad det innebar fördröjde starten men nu har vi i några månaders tid kunnat erbjuda kunderna symaskin, vinylskärare för klistermärken och 3D-skrivare. Vi erbjuder även handledning en gång i veckan.

Berätta något roligt som hänt under din bibliotekskarriär.

Små roliga stunder är då man hittar något överraskande när man bläddrar i återlämnade böcker. Man kan få syn på en oväntad och dråplig replik eller ett tillfälligt bokmärke. I går gled en nagelfil ur en bok.