arjen sankarit -

Arjen sankareita Uudellamaalla: Sani Kuosmanen

Kirjaston työntekijä 3D-printterin vieressä.

Arjen sankareita -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastolaisia ja avataan heidän arkeaan omassa kirjastossaan. Tällä kertaa tutustumme Sani Kuosmaseen Tuusulan kirjastosta.

Kuka olet ja mitä teet?

Hei vaan! Olen Sani ja työskentelen Tuusulan pääkirjastossa kirjastonhoitajana. Työtehtäviini kuuluu mm. uuden aineiston luettelointia ja aikuisten tietokirjojen valitsemista Kirkes-kirjastojen Ellibs-kokoelmaan. Asiakaspalvelu on myös iso osa työtäni.

Mikä on parasta kirjastotyössä?

Kirjastotyössä on monta parasta asiaa! Minusta on ihanaa, kun meiltä saa ilmaiseksi tietoja, taitoja ja kaikenlaisia elämyksiä konkreettisten kirjojen muodossa sekä äänikirjoina, DVD:inä ja sähköisissä muodoissa. Puhumattakaan kaikenlaisista laitteista, joita voi käyttää kirjastossa tai lainata kotiin. Henkilökohtaisesti suurta iloa tuo se, kun saan pitää kädessäni uutukaisia kirjoja.

Entäs haastavinta?

Vastaavasti haastavaa on se, kun väistämättä tulee hetkiä, jolloin jokin tarpeellinen aineisto jää löytymättä, tai muuten ei pysty auttamaan. Kaikkia kirjoja ei kirjastostakaan löydy.

Mikä aihe puhututtaa Tuusulan kirjastossa juuri nyt?

Erilaisia laitteita ja esineitä on kirjastoissa voinut käyttää jo kauan. Tuusulan kirjastoissa on viimeisen vuoden aikana käynnistelty pajatoimintaa. Korona kaikkine kommervenkkeineen hidasti toiminnan aloittamista, mutta nyt jo muutaman kuukauden ajan olemme voineet tarjota asiakkaiden käyttöön ompelukoneen, tarraleikkurin ja 3D-tulostimen. Myös opastuksia on kerran viikossa tarjolla

Kerro jotain hauskaa kirjastourasi varrelta.

Pieniä hauskoja hetkiä ovat ne, kun palautettuja kirjoja lehteillessä löytyy jotain yllättävää. Kirjan sivuilta voi silmille hypätä täysin odottamaton ja hullunkurinen lausahdus tai jokin tilapäinen kirjanmerkki. Eilen kirjan välistä luiskahti kynsiviila.