arjen sankarit -

Arjen sankareita Uudellamaalla: Gani Neziri

Arjen sankareita -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastolaisia ja avataan heidän arkeaan omassa kirjastossaan. Edellinen arjen sankarimme Sonja Peschkow halusi nostaa esille nuorten kirjastotyön sankareita:

”Gani Neziri on Kosovon albaaneita, historianopettaja, joka perheineen pakeni kansanmurhaa. Hän on työskennellyt 20 vuotta Sellon nuortenosastolla. Hänen positiivinen viisautensa valloittaa niin nuoret kuin vanhemmatkin. Hän on muuttanut monen nuoren suuntaa parempaan päin. Jotkut kutsuvatkin häntä legendaksi.”

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Gani Neziri ja työskentelen Sellon kirjaston nuortenosastolla asiakaspalvelussa.

Miten olet päätynyt kirjastoon töihin?

Päädyin kirjastoon töihin työvoimatoimiston kautta.

Mikä on kirjastotyössä parasta?

Kirjastossa on mielestäni parasta se, että kaikki on ilmaista. Eli kaikilla on mahdollisuus hyödyntää kirjastossa olevaa potentiaalia, kuten kirjojen lainaamista, päivittäisten lehtien lukemista ja monia, monia muita asioita.

Mistä löydät voimaa jaksamiseen työssäsi nuorten kanssa, kun rankkojakin tilanteita tulee vastaan?

Aloitan tämän vastauksen albanialaisilla viisailla sanoilla: ”Tulevaisuus on siellä, missä lasten ja nuorten ääni kuuluu, eli tästä periaatteesta lähdetään ja ennen kaikkea, lapset ovat tulevaisuutemme.”

Opettajien ammatti on pyhä, ja ylipäätään kirjastolla on, etenkin lasten ja nuorten kohdalla, suuri kasvatuksellinen rooli. Lähden tästä periaatteesta, ja saan aina voimaa nuorilta. Opettajien ja muiden kasvattajien työ tulee näkyviin hieman myöhemmin, sanon tämän 32 vuoden nuorten kanssa toimimisen kokemuksella. Puhumme tästä aina välillä entisten oppilaiden ja kirjaston nuorten kanssa, ja he ovat kiitollisia siitä, että olen tehnyt parhaani valmentaakseni heitä elämää varten. Se antaa minulle voimaa entisestään, ottaen huomioon, että nuorten kanssa toimiminen on haastavaa työtä. Kun ottaa huomioon kaikki kiitokset, joita olen saanut entisiltä opiskelijoilta ja nuorilta, olen ylpeä tekemästäni työstä.

Millaisena näet nuorten tulevaisuuden Suomessa? Mitä kirjasto tekee ja voi tehdä nuorten eteen nyt ja tulevaisuudessa?

Aloitan myös tämän vastauksen albanialaisilla viisailla sanoilla: ”Mitä enemmän kouluja rakennetaan, sitä vähemmän rakennetaan vankiloita.” Kun pohdimme tätä, niin Suomessa on käytännössä paljon mahdollisuuksia nuorille koulutukseen, nuortenkirjastoja ja nuorisotyöntekijöitä. Kun me katsomme kaikkea tätä, mitä nuorille tarjotaan, siis kaikkea tätä, miten on panostettu kasvatukselliseen puoleen ja yhteiskunnan muodostamiseen niin terveeksi kuin se on, niin uskon, että nuorilla on valoisat näkymät tulevaisuudessa.