biblioteksanställda -

Vardagshjältar i Nyland: Pia Rahikainen

Hymyilevä nainen.

I serien Vardagshjältar i Nyland presenteras nyländska biblioteksanställda och deras vardag i det egna biblioteket. Den här gången lär vi känna Pia Rahikainen från Helle-biblioteken och Ingå bibliotek.

Vem är du och vad gör du?

Jag är Pia Rahikainen, bibliotekschef i Ingå. Jag ansvarar för bibliotekstjänsterna i en liten tvåspråkig kommun, vilket i praktiken innebär att jag gör det mesta.

Du började som bibliotekschef i Ingå i höstas. Hur har du kommit i gång med det nya jobbet?

Starten i Ingå har varit väldigt livlig och ett halvt år har gått i ett huj. Jag föreställde mig att jag skulle ha någon slags uppfattning om hur det är att jobba i ett litet bibliotek, eftersom mitt första fasta jobb var i ett litet närbibliotek, men mängden arbete och den stora variationen i arbetsuppgifter har ändå överraskat mig. Arbetsdagarna tycks alltid sluta innan arbetsuppgifterna blivit klara men det känns roligt att lära sig nytt och också irra omkring en del utanför sin bekvämlighetszon.

Du kom till Ingå från Kyrkslätt, som inte hör till något biblioteksnätverk. Är det väldigt annorlunda att jobba i Helle-nätverket jämfört med det?

Att jobba i ett nätverk är annorlunda än att jobba i ett bibliotek som inte hör till något nätverk. Före min tid i Ingå jobbade jag i tjugo års tid i Kyrkslätts bibliotek, som inte hör till något nätverk, så också i den meningen har jobbet fört med sig mycket nytt. Om så gott som hela arbetsgemenskapen finns under samma tak, uppstår det spontana diskussioner och tankar liksom i förbifarten i korridorerna och under kaffepauserna, och vid behov kan beslut fattas snabbt. Är det i stället fråga om ett biblioteksnätverk som omfattar tolv kommuner som geografiskt ligger ganska långt ifrån varandra, tar det givetvis längre tid att behandla olika ärenden.

Jag tycker ändå att Helle-nätverket är en fantastisk sak! Vi är väldigt få som håller igång biblioteket i Ingå men tack vare nätverket upplever jag att vi ändå är en del av en större arbetsgemenskap. Det finns en massa kunnande inom nätverket och alla har varit ytterst tjänstvilliga. Även kommunborna drar nytta av nätverket, genom att de får tillgång till en verkligt omfattande och täckande samling.

Finns det något tema i anknytning till biblioteksvärlden som ni för tillfället funderar på speciellt mycket i Ingå?

På sistone har jag funderat speciellt mycket på hur små bibliotek ska kunna svara mot de förväntningar man numera har på bibliotek. Utgångspunkten för att erbjuda bibliotekstjänster är helt annorlunda om man har tillräckligt med personal och ekonomiska resurser. I ett litet bibliotek måste man noga överväga vilka uppgifter man ska prioritera och vad man ska satsa på, eftersom man inte kan göra allt.

Berätta om någon rolig episod under din bibliotekskarriär.

Jag bokpratade för högstadieelever i många år och från de åren har jag många goda och också rörande minnen, så som slagsmål om en bok eller försök att stjäla en bok jag pratat om. Men förutom dessa kommer jag aldrig att glömma någonting som hände under ett alldeles vanligt möte med en kund vid disken, där en ytterst civiliserad äldre herre till min överraskning kommenterade att den skjorta jag bar var en aning oanständig. Jag tyckte den var hur anständig som helst, den råkade bara ha en remsa svart spets. Jag har fortfarande kvar plagget och varje gång jag klär på mig den här ”en aning oanständiga” skjortan är jag lite road.