biblioteksanställda -

Vardagshjältar i Nyland: Carola Sundström

Kirjaston työntekijä istuu nojatuolissa kirjastossa.

I serien Vardagshjältar i Nyland presenteras nyländska biblioteksanställda och deras vardag i det egna biblioteket. Den här gången lär vi känna Carola Sundström från Kyrkslätt bibliotek.

Vem är du och vad gör du?

Jag heter Carola Sundström och jobbar som avdelningschef vid vuxenavdelningen på Kyrkslätts huvudbibliotek. I praktiken betyder det att jag leder ett team som skall se till att tjänsterna på vuxenavdelningen och i låneexpeditionen ska fungera.

Hur ser en alldeles normal arbetsdag ut (ifall du har sådana)?

Har jag morgontur tycker jag om att börja min dag med att sätta böcker i hyllan, ordna upp efter föregående kväll, ställa fram nya, aktuella böcker på våra utställningsbord. Jag är mycket i kundtjänst, vilket jag tycker är det viktigaste jobb vi gör, att finnas tillhands för våra användare. Dessutom har jag varje dag också tid för sk. egna arbeten, gör turlistor, beställer svenska böcker, sköter boksamlingarna, tar emot grupper, sitter i möten osv. Alltså mycket varierande, ingen dag är den andra riktigt lik, vilket jag uppskattar.

Du jobbar i det nya bibliotekshuset Fyyri som som har fått flera arkitekturpriser och väckt uppmärksamhet även utomlands. Vad är bäst i Fyyri?

Jag är lycklig som får jobba i ett så vackert bibliotek och får tillbringa stora delar av min arbetsdag i Fyyris imponerande boksal. Det bästa med Fyyri är, förutom arkitekturen, våra besökares reaktioner när de kommer in och ser bibliotekshuset, deras intresse för huset och alla frågor det väcker och så förstås alla våra nya kollegor.

I Fyyri finns många aktörer under samma tak. Hur har samarbete kommit i gång?

Jag tycker att samarbetet med de nya kollegorna, ungdomsledarna, invånarparkens och musikinstitutets personal, har kommit bra igång. Klart att vi ibland har lite olika syn på saker och ting, men tillsvidare har vi lyckats diskutera oss fram till fungerande lödningar. – Visst är det utmanande att ha en öppen ungdomslokal mitt i biblioteket.

Berätta om något roligt som hänt under din bibliotekskarriär.

Jag är väldigt glad för att ha fått jobba så länge på bibliotek och det har förstås hänt ett och annat. Det roliga har ju oftast att göra med ens egna tillkortakommanden och missförstånd. Men det som hände alldeles före påsk var att min nya frisyr berömdes. Jag har säkert i snart tjugo år haft långt hår och nu har det klippts i samma stil som för tjugo år sen. Det är roligt när mina kunder kommenterar det och säger att de kommer ihåg att jag haft samma frisyr tidigare. Det kanske är ett tecken på att jag varit alltför länge på samma plats, men det känns också fint.