tiktok -

Projektet Vad läser du? sprider läsglädje bland unga

Henkilö kuvaa puhelimella kirjaesittelyä.

Projektet Vad läser du? genomfördes under år 2023 på Kyrkslätts bibliotek. Inom projektet som finansierades av Södra Finland Regionförvaltningsverk producerade projektarbetaren Anna Tykkyläinen boktipsvideor för TikTok tillsammans med unga. Syftet med projektet var att dra nytta av de ungas idéer och sprida läsglädje. Projektet genomfördes på huvudbiblioteket Fyyri samt på Masaby och Veikkola närbibliotek i samarbete med Kyrkslätts ungdomstjänster. Videor producerades på både finska och svenska.

Boktipsvideor tillsammans med prao-elever

Anna jobbade tätt med prao-elever som genomför sin praktiska arbetslivsorientering på biblioteket. Under året deltog 37 prao-elever i projektet.

– Det finaste med att jobba med unga är hur äkta interaktionen är, berättar Anna.

De unga har fått vara kreativa och förverkliga sina egna idéer i boktipsvideorna.

– Det har varit roligt! kommenterar en av dem sin prao-period.

Somegrupp för unga

Inom projektet startades också två somegrupper för unga som samlades fyra gånger under vårterminen eller höstterminen. I vårens somegrupp deltog sju ivriga unga som var intresserade av att göra boktipsvideor och höstens grupp hade åtta deltagare. I rekryteringsskedet intervjuade projektarbetaren Anna alla sökande för att bli bekant med de unga och för att de unga skulle få erfarenhet av arbetsintervjuer. De unga som deltog i grupperna fick en belöning på 25 euro per gång (totalt 100 euro). Somegruppen var en utmärkt möjlighet för unga att få lite arbetslivserfarenhet.

– Det bästa har varit att vi fått filma precis sådana videor som vi själva vill, berättar somegruppens ungdomar.

– Jag fick göra videor som var roliga att göra och som jag blev nöjd med. Jag lärde också känna andra som tycker om att läsa och vi kunde prata om böcker, skriver en av somegruppens ungdomar i projektets responsenkät.

I responsen lyfte de unga fram att det var fint att få vara kreativ och jobba självständigt. Enkätsvaren anger att största delen av de unga som deltog i projektet lärde sig något nytt om boktipsande på sociala medier och hälften blev inspirerade att läsa något nytt.

Projektmaterialet tillgängligt för alla bibliotek

Boktipsvideorna som de unga producerat inom projektet kan ses på Kyrkslätts biblioteks TikTok-konto @kirkkonummilibrary eller Instagram-konto @kirkkonummenkirjasto. Ungdomarna producerade sammanlagt över 60 videor.

Inom projektet producerades också en guide för hur du gör boktipsvideor i TikTok. Guiden finns på både finska och svenska och innehåller information om TikTok, tips för att arbeta med unga och steg för steg-instruktioner för hur du gör en boktipsvideo.

På Kyrkslätts biblioteks YouTube-kanal finns också en instruktionsvideo för hur du gör boktipsvideor. Den fungerar som ett hjälpmedel vid handledning av unga som ska göra boktipsvideor.

I slutet av projektet inbjöds de unga till biblioteket för bokevenemanget Bookfest med bland annat olika tester, kreativa uppgifter och bokbingo samt allmänt prat om böcker på programmet.

Ett evenemang i ett bibliotek, människor, böcker och kaffeservering.
Projektet avslutades med bokevenemanget Bookfest.

Kyrkslätts bibliotek fortsätter producera boktipsvideor med prao-elever även efter projektet. Vi kan definitivt rekommendera andra bibliotek att göra boktipsvideor tillsammans med unga. Det är mycket lärorikt. De unga önskade också en fortsättning på somegruppen.