ennakointi -

Tulevaisuuden ennakointiin liittyviä materiaaleja

Ennakoinnin koulutus ja tulevaisuuskahvit

AKE Porvoo ja Lahden AKE järjestivät loppuvuodesta 2023 kaksiosaisen Pysy mukana muutoksessa ‑koulutuksen, jossa kokeiltiin käytännössä tulevaisuuden ennakointia, toimintaympäristön monitorointia ja tulevaisuustiedon analysointia. Tammikuun 2024 yhteisillä tulevaisuuskahveilla pohdittiin AVI:n Satu Ihanamäen ja Anu Ojarannan kera, miten ennakointityötä voitaisiin jatkaa kirjastoissa valtakunnallisesti.

Tulevaisuustaajuus-työpajat

Voit kutsua meidät pitämään kirjastoosi tulevaisuuteen keskittyvää keskustelua. Meillä on valmiudet vetää Sitran tulevaisuustaajuus-työpajaa joko paikan päällä kirjastossa tai etäyhteydellä. Lisäksi voimme käyttää muitakin Sitran kehittämiä menetelmiä kirjaston tulevaisuuden pohtimiseen, esimerkiksi voimme järjestää tuokion megatrendikorttien tai hyvien korttien parissa.

Lainattavat korttipakat

AKE Porvoo lainaa korttipakkoja kirjastojen käyttöön. Laina-aika on 4 viikkoa. Voit varata korttipakan kirjastosi käyttöön lähettämällä viestin AKE-tiimille.
Lähettävä kirjasto vastaa kuljetuskustannuksista.

Hyvät kortit

Hyvät kortit on Sitran kehittämä apuväline tulevaisuudesta keskusteluun: Mitä voisi tapahtua? Mikä on toivottavaa? Kenen kannalta?

Pelissä kehitellään paremman huomisen visioita hyvien korttien avulla. Yksi ryhmästä on kuuntelija, joka määrittelee korttipakasta visiolle teeman, ajan ja tilanteen. Loput ryhmästä ovat kuvittelijoita, jotka valitsevat näkökulmakorteista visiolle eri näkökulmia. Pelin voittaa se, jolla on kuuntelijan mielestä paras visio. Kortteja voi käyttää myös muutoin toivottavan tulevaisuuden kuvitteluun.

Megatrendikortit 2023

Megatrendit ovat useista ilmiöistä koostuvia kehityssuuntia, jotka kuvaavat muutoksen laajoja kaaria. Sitran trendikortit kuvaavat megatrendien taustalla vaikuttavia muutoksia. Niiden avulla voit venyttää ajatteluasi, ideoida uutta ja visioida, mitä tulevaisuus voisi olla.

Esimerkkejä megatrendikorttien käyttöön:

Nostakaa sokkona tai valitkaa 1-3 korttia:

1. Miten nämä trendit näkyvät omassa kirjastossa tai kirjastoalalla? Miten voimme vaikuttaa näihin trendeihin?
  2. Luokaa nostamienne korttien pohjalta paras mahdollinen tulevaisuuskuva kuvailemalla kirjastoalan tulevaisuutta yhdistettynä kortteihinne.
  3. Keksikää nostamienne korttien pohjalta omaan kirjastoon liittyvä tulevaisuuden palvelu, ratkaisu, tuote tai toimintatapa, joka kehittää asiaa paremmaksi.