koulutukset -

Miksi niin moni uupuu eli vinkkejä stressin hallintaan, palautumiseen ja työn iloon

Uudenmaan kirjastojen kesäpäivä.

Nyt on jo kesä kukkeimmillaan, mutta sitä edeltävä kevät oli monelle raskas. Kirjastoissa oli paljon koronaan liittyvää epävarmuutta ja poissaoloja, ja yleinen maailman tilanne aiheutti monissa ahdistusta. Ilman koronaa ja sotaakin työelämä on mennyt siihen suuntaan, että entistä useampi uupuu työssään. Kirjastotyössäkin tasapainotellaan monenlaisten vaatimusten keskellä, ja työstä on tullut entistä sirpaleisempaa. Tekninen kehitys on toisaalta auttanut työn tekemisessä mutta myös tuonut siihen lisää keskeytyksiä ja loputonta informaatiotulvaa.

Muun muassa näistä syistä päätimme keskittyä Uudenmaan kirjastojen kesäpäivässä 18.5.2022 tällä kertaa hyvinvointiin. Päivän puhujien esitykset käsittelivät työssä jaksamista ja palautumista, iltapäivän työpajassa tehtiin työn tuunausta ja päivän päätteeksi hengiteltiin äänimaljarentoutuksen parissa.

Hallitse stressiä ja löydä työn ilo

Päivän aluksi mentaalivalmentaja Amy Skogberg esitti viisi vinkkiä siihen, miten vähentää stressiä ja lisätä työn iloa. Ensimmäiseksi on tärkeää, että työpaikalla työtehtävät ja käytännöt ovat selkeitä, että asiat ovat ylipäätään työssä selkeitä. Toisena kohtana hän nosti esiin tasapainon. Tasapainoa tarvitaan esimerkiksi työn ja vapaa-ajan välillä ja levon ja rasituksen välillä.

Kolmanneksi ihminen tarvitsee riittävästi kehittymistä ja kehitystä. Skogberg vertasi työssä olemista kehityskaareen, jossa ihminen kehittyy noviisista (puoli vuotta-vuosi) päteväksi (2–3 vuotta) ja lopulta mestariksi. Mestariksi tultuaan ihminen alkaa kaivata jotakin uutta. Tämä ei aina tarkoita työpaikan vaihtamista, vaan myös samassa työpaikassa voi vaikkapa vaihtaa toimenkuvaa tai tehdä muunlaisia muutoksia. Tämä täyttää kehittymisen tarpeen.

Neljäntenä tärkeänä tekijänä Skogberg mainitsi naurun. On tärkeää pitää töissä hauskaa ja hassutella. Kaiken työnteon ei tarvitse olla vakavaa puurtamista. Viidenneksi nousi esiin itsetuntemus. On tärkeää tuntea itsensä, omat arvot ja päämäärät ja toimia niiden mukaan.

Tasapainota aistisi, rauhoita vapaa-aikasi

Eeva Kolu on tietokirjailija ja suosittu bloggari, jolta ilmestyi vuonna 2020 keskustelua herättänyt kirja Korkeintaan vähän väsynyt. Kolu kertoo kirjassa omista kokemuksistaan burnoutin selättämisessä ja pohtii yleisemminkin sitä, miksi niin moni uupuu. Kolu jakoi puheenvuorossaan vinkkejä palautumiseen. Hän muistutti, että työpäivän jälkeinen lepo voi olla myös fyysistä, esimerkiksi puutarhatöiden tekemistä tai muuta pientä puuhastelua. Myös mieli tarvitsee lepoa, sillä se on monella vapaa-ajallakin jatkuvasti töissä. Mentaalista hälinää voi hiljentää mindfullnessin, meditaation ja kehollisen tekemisen avulla. Mielekästä vapaa-aikaa voi olla myös käsillä tekeminen.

Myös aistimme kaipaavat tasapainoa ja niihin kohdistuvan hälinän ja kuormituksen vähentämistä. Hälinän vastapainoksi omasta kodista voi tehdä rauhoittavan paikan, jossa levähtää. Välillä on hyvä saada sosiaalista lepoa ihmisten kohtaamisesta ja hetkiä, jolloin kukaan ei vaadi mitään. Suorittavassa tehokkaassa maailmassa tarvitaan luovia hetkiä ilman tulostavoitteita. Voi vaikkapa aloittaa uuden harrastuksen tai kokeilla tehdä jotakin, mitä ei ollenkaan osaa. Aina ei tarvitse olla tuottelias ja tehokas.

Kolu tunnetaan tuttujensa kesken ihmisenä, joka ei vastaa koskaan puhelimeen. Kolu korostikin myös lupaa olla tavoittamattomissa ja jatkuvan viestikuormituksen vähentämistä. Kolun kokemuksen mukaan uupumuksen taustalla voi olla usein merkityksettömyyden tunne. Onkin tärkeä tuntea kuuluvansa johonkin ja tuntea tekemänsä asiat merkityksellisiksi. Joskus on myös hyvä kiinnittää huomiota siihen, millaisia ajatuksia pyörittelee mielessään päivästä toiseen. Edesauttavatko ajatukset hyvää oloa vai voisiko niistä yrittää päästää irti?

Tuunaa työtäsi

Iltapäivän työpajassa harjoittelimme Amy Skogbergin johdolla työn tuunaamista, jonka vaiheet etenevät seuraavasti:

1. Listaa asiat, jotka ovat hyvin työssä
  2. Listaa asiat, jotka ovat huonosti työssä
  3. Listaa asiat, joista unelmoit työssä
  4. Tee lista toimista, joita voit heti tehdä. Jos kyseessä on isompi muutos, merkitse muutoksen ensimmäinen askel.

Näitä kohtia miettimällä oma työ tuli itselle näkyvämmäksi ja työtä ja sen hyviä ja huonoja puolia oli paljon helpompaa hahmottaa. Kannattaa kokeilla!