demokratia -

Hankkeet esille: Tomi Lassi ja Porvoossa puhuttaa

Mies ja maisema.

Hankkeet esille! -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastojen hankkeita ja niitä toteuttavia henkilöitä. Tavoitteena on tuoda alueen hankkeita näkyvämmin yleiseen tietoisuuteen, esitellä toimivia käytänteitä ja välttää kaksinkertaisen työn tekemistä eri kirjastoissa.

Kuka olet, missä työskentelet ja mikä on työnkuvasi?

Olen Tomi Lassi, työskentelen Porvoon kaupunginkirjastossa projektikoordinaattorina. Työnkuva on tämän projektin tarkempi muotoilu ja toteuttaminen.

Mikä on hankkeesi nimi ja mitä siinä tehdään?

Hankkeen nimi on ”Porvoossa puhuttaa – Vad bubblar i Borgå?”. Sen pääasiallinen ilmenemismuoto on keskustelutilaisuudet, joiden aiheet poimitaan Porvoon paikallisista sosiaalisen median ryhmistä. Ne ovat aiheita, jotka porvoolaisia puhuttavat, jopa kuohuttavat. Tämä kuohunta tai kuplinta on tarkoitus tuoda rakentavan, turvallisen ja moderoidun keskustelun muotoon kirjastoon. Samalla halutaan seurata, voiko tällä keskustelulla olla vaikutusta kuntalaisten ja päätöksentekijöiden keskinäiseen luottamukseen. Keskustelut pyritään toteuttamaan Erätauko-menetelmällä tai ainakin sen perimmäisen idean mukaan.

Mikä on päällimmäinen fiilis tähän asti? Onko jokin asia yllättänyt?

Päällimmäinen tunne jo käydyistä keskusteluista on, että tämä on hyvä hanke. Näille tilaisuuksille vuorovaikutukseen on ollut tarve. Ilmassa on selkeästi epäluottamusta päätöksentekoprosesseihin, mutta edelleen löytyy kykyä kuunnella toista osapuolta ja käydä rakentavaa keskustelua. Jos jokin on yllättänyt, niin se, että Erätauko-menetelmän henki on vallinnut molemmissa tilaisuuksissa. Hyvin vähän, jos ollenkaan, on moderaattorin tarvinnut suitsia jankkaamista, dialogi on ollut todellista eikä mitään huutokilpailua.

Mikä hankkeeseen liittyvä konsepti olisi helposti kopioitavissa toiseen kirjastoon?

Missä tahansa kunnassa kannattaisi kokeilla asukkaiden osallistamista siten, että kuunnellaan heitä siellä missä he luonnostaan avautuvat ja keskustelevat: somessa, kirjastoauton pysäkeillä jne.

Mikä on salainen supertaitosi, josta on hankkeen toteutuksessa hyötyä?

En tiedä kuinka salainen supervoima tämä voi olla, mutta tulen toimeen hyvin erilaisten ihmisten kanssa. Myös sellaisten kanssa, joilla on vahvoja mielipiteitä. Jopa sellaisten kanssa, joiden mielipide eroaa omastani!

Kiinnostuitko? Tomin tavoittaa osoitteesta: tomi.lassi@porvoo.fi Lue lisää hankkeesta: