hankkeet -

Hankkeet esille! Sanni Saarinen ja Mari Anttonen sekä Kirjastotaiteilua – kirjastosta kulttuurieväitä osallisuuteen

Kaksi henkilöä kirjahyllyjen ja julisteiden keskellä.

Hankkeet esille! -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastojen hankkeita ja niitä toteuttavia henkilöitä. Tavoitteena on tuoda alueen hankkeita näkyvämmin yleiseen tietoisuuteen, esitellä toimivia käytänteitä ja välttää kaksinkertaisen työn tekemistä eri kirjastoissa. Tällä kertaa tutustumme Sanni Saariseen Porvoon kaupunginkirjastosta sekä kirjastotaiteilija Mari Anttoseen.

Kuka olet, missä työskentelet ja mikä on työnkuvasi?

Olen Sanni Saarinen ja työskentelen Porvoon kaupunginkirjastossa tapahtumista vastaavana kirjastonhoitajana. Suunnittelen ja toteutan tapahtumia sekä vastaan niihin liittyvästä viestinnästä. Koulutukseltani olen filosofian maisteri ja myös viittä vaille valmis taiteen maisteri valokuvataiteen alalta. Hyppäsin kirjastoon töihin taiteen, kulttuurin ja journalismin kentältä.  Syksystä 2022 vuoden 2023 loppuun asti olen työskennellyt myös Kirjastotaiteilua – kirjastosta kulttuurieväitä osallisuuteen -hankkeen projektikoordinaattorina.

Mikä on hankkeen nimi ja mitä siinä tehdään?

Kirjastotaiteilua – kirjastosta kulttuurieväitä osallisuuteen -hankkeessa luodaan porvoolaisille uusia taiteeseen ja kulttuurin osallistumisen mahdollisuuksia kirjastojen tiloja hyödyntämällä. Mahdollisuus osallistua taiteeseen ja kulttuuriin vahvistaa hyvinvointia, osallisuuden kokemusta ja tuo arkeen iloa sekä puhtia. Kirjastot ovat matalan kynnyksen tiloja, jonne ihmisten on helppo tulla. Tavoitamme ihmisiä, jotka eivät välttämättä muuten löydä taiteen äärelle.

Hankkeeseen palkattiin kaksi kirjastotaiteilijaa ja järjestettiin yksittäisiä eri taiteen aloihin liittyviä työpajoja kuten osallistavaa teatteria lapsille ja sarjakuvatyöpaja nuorille. Kirjastotaiteilijat saivat vapaat kädet: avainsana oli kuitenkin osallistaminen taiteen keinoin. Jotakin hankkeen kiinnostuksesta kertoo sekin, että saimme siihen yli 60 erinomaista hakemusta.

Syksyn 2022 kirjastotaiteilijaksi valitsimme mediataiteilija Fanni Maliniemen. Hän toteutti upean 3D-animaation Maaginen puutarha pääkirjaston aulaan. Asiakkaamme saivat jättää kirjastoon piirustuksia ja sanallisia tervehdyksiä, jotka Fanni animoi osaksi teosta. Näin puutarha ikään kuin kasvoi ja muuttui koko syksyn. Lisäksi Fanni piti animaatiotyöpajoja perheille, varhaiskasvatusryhmille ja yläastelaisille. Palaute oli valtavan innostunutta: tällaistakin tarjotaan kirjastossa!

Kevään 2023 kirjastotaiteilijaksi valitsimme sanataide- ja kirjallisuusterapiaohjaaja Mari Anttosen. Hän on pitänyt valtavan määrän erilaisia ja innostavia sanataiteeseen liittyviä tapahtumia ja työpajoja kirjaimellisesti vauvasta vaariin. Tärkeintä on ollut kokoontua yhteen sanojen äärelle – työpajoissa on leikitty ja loruteltu, lausuttu ja jopa tanssittu, kirjoitettu ja luettu. Osana hanketta olemme myös järjestäneet lasten suomenkielisen sanataidekerhon pilottikokeilun Porvoossa.

Hankkeen yksi tavoite oli työllistää paikallisia taiteen ja kulttuurin tekijöitä. Heidän kanssaan yhteistyö voi jatkua, vaikka hanke päättyy. Taiteilijoille neljän kuukauden pesti on tarjonnut mahdollisuuden myös pitkäkestoisempaan työskentelyyn ja nimenomaan kirjastoon sopivan toiminnan suunnitteluun. Osana hanketta olemme houkutelleet kirjastoon myös uusia asiakkaita sekä vahvistaneet mielikuvaa kirjastosta monipuolisena kohtaamispaikkana.

Mitä tekee kirjastotaiteilija?

Mari vastaa: Sanataide- ja kirjallisuusterapiaohjaajana sekä draamataiteen- ja äänenkäytön opettajana toteutin mm. sanataideryhmiä lapsille, terapeuttisen kirjoittamisen ryhmiä aikuisille, ja henkilökunnalle mm. hoitavan lukupiirin, äänenkäytön- ja huollon sekä kirjoittamisen työpajoja. Lisäksi järjestin avoimia tilaisuuksia kirjastossa kävijöille, joissa kirjallisuus ja vuorovaikutus näytteli pääosaa. Esimerkiksi Kalevalan päivänä pidin avoimen työpajan pääkirjastossa, jossa pääsi kuulemaan ja kokeilemaan tekstiä lausuttuna, naistenpäivän kunniaksi oli mahdollisuus kuulla naiskirjailijoiden tekstejä luettuna ja lausuttuna sekä keskustella näistä sekä itselleen merkityksellisistä tarinoista. Kiersin kevään aikana myös kouluissa kertomassa satuja ja jututtamassa koululaisia heidän lempikertomuksistaan. Voisin tiivistää omalta osaltani, että kirjastotaiteilija tuo kirjallisuuden eri muodot eläväksi, koettavaksi taiteen keinoin.

Yllättikö, kun kirjasto haki tällaiseen toimenkuvaan työntekijää?

Kyllä! En osannut edes unelmoida vastaavasta. Tämä oli todellinen unelmien täyttymys. On todella hienoa ja ainutlaatuista taiteen tekijänä, ohjaajana ja pedagogina, että pääsee tekemään töitä kirjastossa. Nyt kun on päässyt kokemaan ja näkemään, mitä kaikkea kirjastotaiteilija voi saada aikaan, ihmettelen ettei meillä ole kaikissa kirjastoissa omaa kirjastotaiteilijaa, tai edes alueellista! Uskon että tilausta olisi.

Mikä on ollut ihaninta, liikuttavinta tai riemastuttavinta hankkeen aikana?

Koko hanke on ollut omalta osin kerrassaan riemastuttava! Kohtaamiset eri toimijatahojen kanssa ja yhteistyö on ollut ihanan antoisaa ja monipuolista. Mikä ammattitaito ja osaaminen meillä onkaan kirjastoissamme! Liikuttavia hetkiä on kertynyt monia ja ne ovat lähestulkoon aina liittyneet yhteisen äärellä olemiseen, läsnäolon ja jakamisen hetkiin, milloin jokin satu on puhutellut pientä kulkijaa, milloin runon kuva on pysäyttänyt heijastamaan menetettyä muistoa ja milloin on naurettu vedet silmissä yhteisöllisyyden ytimessä. Olen todella kiitollinen, että olen saanut olla osa tätä hanketta.