hankkeet -

Hankkeet esille! Minna Hakala ja Lukutaidon aktivointia aikuisille

Henkilö taittelemassa pahvisia kirjastoautoja.

Hankkeet esille! -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastojen hankkeita ja niitä toteuttavia henkilöitä. Tavoitteena on tuoda alueen hankkeita näkyvämmin yleiseen tietoisuuteen, esitellä toimivia käytänteitä ja välttää kaksinkertaisen työn tekemistä eri kirjastoissa. Tällä kertaa tutustumme Minna Hakalaan Lohjan kaupunginkirjastosta.

Kuka olet, missä työskentelet ja mikä on työnkuvasi?

Olen Minna Hakala. Työskentelen hanketyöntekijänä Lohjan kaupunginkirjastossa vuonna 2023. Tulin ”boxin ulkopuolelta”, takataskussa muun muassa sosiaalialan ammatti. Koen, että yksi työni tavoitteista on osallistaa asiakkaita ja siinä olen mielestäni onnistunut.

Mikä on hankkeesi nimi ja mitä siinä tehdään?

Hanke on nimeltään Lukutaidon aktivointia aikuisille, minkä vuoksi olen pyrkinyt jalkautumaan ja etsimään jo olemassa olevia aikuisten ryhmiä. Olen käynyt ryhmissä vierailuilla kertomassa kirjaston kuulumisia sekä aktivoimassa heitä dialogiin muun muassa muistelulaukkujen avulla sekä teettämällä heillä omaa tekstiä eri menetelmin.

Lukuviikolle olen järjestämässä Sivujen Salat -tapahtumaa, joka paneutuu sekä lapselle lukemisen tärkeyteen että aikuisten lukiongelmiin ja lukemisen apuvälineisiin.

Mikä hankkeeseen liittyvä konsepti olisi helposti kopioitavissa toiseen kirjastoon?

Tein ennen kesää kahdeksanosaisen podcastin Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa lukemista, joka on helposti kopioitavissa muuallekin. Ihmisten tarinat kiinnostavat aina ja tähän uskoen halusin nostaa esiin kirjastomme asiakkaita, joilla jokaisella on oma lukemiseen liittyvä tarinansa. Jos on kiinnostunut ihmisistä, uskaltaa kohdata heidät ja kuunnella heitä, on jo vahvoilla.

Mitä kirjaston pitäisi tehdä toisin, että se tavoittaisi vielä enemmän ihmisiä?

Olen miettinyt tätä paljon tämän vuoden aikana. Sanomme olevamme matalan kynnyksen paikka, mutta olemmeko sitä?

Jos ihmiset eivät tule kirjastoon, niin menkäämme sinne missä ihmiset ovat. Jalkautuminen ihmisten pariin ja kirjaston tapahtuminen markkinointi muillekin kuin jo olemassa oleville asiakkaille ovat avainasioita, joita meidän tulisi miettiä ja toteuttaa yhä aktiivisemmin. Toivon myös rohkeutta tehdä asioita eri tavalla kuin ennen. Tehdä jotain uudella tavalla ei tarkoita sitä, että se olisi jotenkin uhka kirjaston arvoille – laadulle ja luotettavuudelle.

Mikä on salainen supertaitosi, josta on hankkeen toteutuksessa hyötyä?

Salainen supertaitoni, joka on osoittautunut erittäin hyödylliseksi tässä hankkeessa, liittyy vuorovaikutukseen ja tarinankerrontaan. Olen 15 vuotta tehnyt radiota Yleisradiossa, jonka jälkeen opiskelin sosiaalialan ammattilaiseksi. Tämä paketti on antanut minulle taidon kohdata erilaisia ihmisiä sekä luoda kohtaamiseen sellainen tunnelma, että heidän on ollut helppo kertoa minulle tarinansa. Uskon, että tämä asia on ollut keskeinen tekijä kahdeksanosaisen podcastin toteuttamisessa.