Kädet yhdessä.

Uudenmaan kirjastojen esihenkilöpäivä

• 22.05.2024
  • Oodi

Esihenkilöpäivä järjestetään paikan päällä keskustakirjasto Oodissa Helsingissä. Päivä on suunnattu Uudenmaan yleisissä kirjastoissa esihenkilötehtävissä toimiville.

Aamupäivällä kokenut juristi ja kouluttaja Katariina Sorvanto johdattaa seuraavien aiheiden pariin:

– Esihenkilön ja työntekijän oikeudet ja velvollisuudet

– Asiantuntijasta esihenkilöksi – mitä kannattaa huomioida

– Tasapuolinen työnjohto – miten käytännössä?

– Työyhteisön ristiriitatilanteet ja puuttuminen ongelmiin sekä asiattomaan käytökseen. Mihin on syytä tarttua ja milloin? Miksi?

Aiheita käsitellään yhdessä keskustellen tapausesimerkkien avulla.

Iltapäivän ohjelman aloittavat Porin kirjastopalvelujohtaja Elina Nikola ja Porvoon kirjastopalveluiden päällikkö Malin Hollmén, jotka keskustelevat muun muassa siitä, millaisia haasteita liittyy työyhteisössä asiantuntijan roolista esimieheksi siirtymiseen. Kirjastopalvelupäällikkö Katariina Lauronen Espoon kaupunginkirjastosta kertoo, miten Espoossa lähestytään osaamisen kehittämisen johtamista.

Kahvitauon jälkeen paneudutaan vielä monimuotoisen työyhteisön johtamiseen Taitotalon Ritva Kaikkosen johdolla. Ilmoittautuneille lähetettään aiheesta ennakkokysely. Lopuksi on aika vetää yhteen päivän anti ja pohtia, miten kirjastojen esihenkilöt voisivat verkostoitua jatkossa Uudellamaalla osaamisen kehittämisen ja vertaistuen merkeissä.

9.00 Aamukahvia tarjolla. AKE Porvoo tarjoaa

9.30 Esihenkilötyön tehopaketti. Katariina Sorvanto, Katakoski Oy

12.00 Lounas (omakustanteinen)

13.00 Asiantuntijasta esimieheksi. Elina Nikola, Porin kaupunginkirjasto ja Malin Hollmén, Porvoon kaupunginkirjasto keskustelevat

13.40 Voiko osaamisen kehittämistä johtaa tavoitteellisesti ja systemaattisesti? Katariina Lauronen, Espoon kaupunginkirjasto

14.10 Kahvia ja turinaa. AKE Porvoo tarjoaa kahvit

14.30 Monimuotoisen työyhteisön johtaminen. Ritva Kaikkonen, Taitotalo

15.30 Esihenkilöiden verkostoituminen Uudellamaalla, AKE Porvoo

16.00 Koulutus päättyy

Ilmoittaudu oheisesta linkistä viimeistään 14.5.

Esihenkilöpäivää ei etälähetetä eikä tallenneta.

Lisätietoja:

Jan Nyström