mentorointi -

Vertaisryhmämentoroitumaan!

Ohjaajan kädet ja ryhmä.

Vertaistukea työhösi! Nyt oppimaan ryhmässä

Vertaisryhmämentorointi on vertaisoppimisen muoto, jossa pääset keskustelemaan samankaltaista työtä tekevien kanssa itse päättämistänne asioista. AKE Porvoo ja Helmet kirjastojen seudullinen koulutusryhmä järjestävät taas keväällä vertaisryhmämentorointia kirjastoammattilaisille.

Vertaisryhmämentoroinnissa yhdistyy vertaistuki ja yhdessä oppiminen. Perinteisestä mentoroinnista vertaisryhmämentorointi eroaa siten, että kun perinteisessä mentoroinnissa yleensä kokeneempi työntekijä siirtää hiljaista tietoa nuoremmalla niin vertaisryhmämentoroinnissa kaikki osapuolet jakavat kokemuksiaan ja rikastuttavat toisiaan.

Palautetta aikaisemmista vertaismentorointiryhmistä:

”Vertaisryhmämentoroinnissa on ollut kiva ryhmä yksin puuhaavalle”

”Erätauko-metodi ja hyvä vaiheistettu keskustelu jäsensi ryhmämentorointia hienosti!”

“Keskusteluissa oli loistava, luottamuksellinen ja kannustava ilmapiiri”

”Tällaiselle on tarvetta, meillä on paljon ongelmia ja haasteita, jotka ovat yhteisiä. Mielipiteet omien ympyröiden yli tuovat perspektiiviä.”

Kenelle?

Haemme osallistujia kolmeen ryhmään, jotka käynnistyvät keväällä 2024

1. Lasten- ja nuorten kirjastopalveluiden parissa työskentelevien ryhmä
  1. Ikäihmisten kirjastopalvelujen parissa työskentelevien ryhmä
  1. Kirjaston viestinnän parissa työskentelevien ryhmä

Ryhmä järjestetään, jos ilmoittautuneita on riittävästi

Koulutuspäivä ja tapaamiset

Ensimmäinen tapaamiskerta on 17.1. Töölön kirjastossa Helsingissä lähitapaamisena. Päivään sisältyy koulutusta vertaisryhmämentoroinnista ja ryhmän vuorovaikutuksesta. Kouluttajina toimivat professori Hannu L.T. Heikkinen Jyväskylän yliopiston koulutuksen tutkimuslaitoksesta sekä vuorovaikutustaitojen kouluttaja, työnohjaaja Jutta Laino-Tabell Jutta Laino-Tabell.

Aamupäivällä tutustumme käytännönläheisesti siihen mistä vertaisryhmässä oppimisessa on kyse. Iltapäivän osuudessa syvennytään vastavuoroiseen, arvostavaan ja turvalliseen vertaisryhmämentorointiin käytännössä. Tarkastelemme ryhmäkokemusta tukevaa vuorovaikutusta sekä toiminnallisuutta vertaismentoriryhmän toiminnan välineenä. Päivän päättää ryhmien tapaamiset ja lopuksi vedetään vielä päivän kokemukset yhteen.

9.00–9.30 Aamukahvit tarjolla

9.30–11.30 Mitä on vertaisryhmämentorointi?

11.30–12.30 Lounas (omakustanteinen)

12.30-14:30 Käytännön eväitä ja menetelmiä vertaisryhmämentorointiin

14.30-15:30 Ryhmät tapaavat, kahvittelu keskustelun lomassa

15:30. Yhteinen lopetus

Ilmoittaudu ryhmiin ja koulutuspäivään Tästä linkistä

Ilmoittaudu viimeistään ennen koulutuspäivän alkua, jos haluat kahvia.

Lisätietoja:

Jan Nyström, vastaava informaatikko