osaamisen kehittäminen -

Osaamiskeskustelulla kokonaiskuva kirjastosi tarpeista

Osaamiskeskustelu käynnissä, mies käy läpi tuotoksia, jotka on laitettu valkotaululle.

AKE-tiimi on kesän ja kuluneen syksyn ajan kiertänyt uusmaalaisissa kirjastoissa pitämässä osaamiskeskusteluita. Mistä ihmeestä on kysymys?

Osaamiskeskusteluissa ei arvioida yksittäisten työntekijöiden osaamista, vaan muodostetaan kokonaiskäsitys työpajan avulla kunkin kirjaston tilanteesta: vahvuuksista, heikkouksista ja osaamistarpeista. Työpajamainen keskustelu kestää osallistujamäärästä riippuen noin 3 tuntia. Keskustelu toteutetaan paikan päällä kirjastossa ja osallistujamäärää voidaan rajata kirjaston koon tai erityistarpeiden mukaan. Hedelmällisintä keskustelu on, jos koko henkilökunta pääsee osallistumaan yhdellä kertaa.

Osaamiskeskustelujen tavoitteena on mm. selkeyttää kirjaston tavoitteita, tunnistaa ydintehtäviä, pohtia toimintaympäristöön vaikuttavia tekijöitä ja tunnistaa eri työtehtävissä tarvittavia resursseja ja taitoja. Keskustelu auttaa keskittymään oman kirjaston kannalta olennaisiin asioihin. Työpajassa on myös toimenpideosio, joka auttaa suuntaamaan katsetta tuleviin tekoihin.

Saamaamme palautetta osaamiskeskusteluista

”On tärkeää pohtia, mikä työssä on olennaista ja mitä voisi karsia pois.”
”Opin työtovereistani uusia asioita.”
”Hyvin vedetty peruspaketti”
”Mukava ilmapiiri, kouluttajat ystävällisiä ja innostavia.”
”Tilaisuuden sisältö oli hyvin mietitty ja toteutettu.”
”Sain paljon pikkutietoa, uusi ideoita ja vanhojen ideoiden verestystä. Lisäksi oli mielenkiintoista nähdä, mitä muut ajattelevat ja mitä muut pitävät tärkeänä.”
”Vi fick en bild av vilka delområden av bibliotekets verksamhet som behöver förstärkas och vad vi behöver mera kunnande om.”
”Intressant att se var andra tycker att det behövs mer resurser.”

Varaa aikasi! Ota yhteyttä Janiin.

Jan Nyström

Vastaava informaatikko