hankkeet -

Hankkeet esille! Helena Perttilä ja Puhu robolle

Henkilö kirjahyllyn ja näytön vieressä.

Hankkeet esille! -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastojen hankkeita ja niitä toteuttavia henkilöitä. Tavoitteena on tuoda alueen hankkeita näkyvämmin yleiseen tietoisuuteen, esitellä toimivia käytänteitä ja välttää kaksinkertaisen työn tekemistä eri kirjastoissa. Tällä kertaa tutustumme Helena Perttilään Vantaan kaupunginkirjastosta.

Kuka olet, missä työskentelet ja mikä on työnkuvasi?

Hei! Olen Helena Perttilä. Työskentelen Tikkurilan kirjaston lasten- ja nuortenosastolla erikoiskirjastonhoitajana eli tuttavallisemmin erkkinä. Erkkinä koordinointivastuunani on Vantaan kaupunginkirjaston ohjelmointi-, robotiikka- ja pajatoiminta. Lisäksi työtehtäviini kuuluu kirjaston asiakaspalvelu, 3.-luokkalaisten kirjavinkkaus ja erilaisissa koululaisten tapahtumissa mukana oleminen.

Nyt olen yhdeksän kuukautta aktiivisesti hanketyöntekijänä ja vapaalla yllä mainituista tehtävistäni. Hankkeessa vastuullani on ollut suunnitella kokeilujaksot ja järjestää henkilökunnalle perehdytystä laitteisiin ja etäasiakaspalvelumalliin. Olen myös huolehtinut hankeyhteistyöstä Varian opiskelijoiden ja Vantaa-infon henkilökunnan kanssa. Huolehdin myös kirjastotekniikan suunnittelijamme Tonyn kanssa, että robotit ja yhteydet toimivat. Kehitämme myös lisäominaisuuksia kutsunappiin Elisan kanssa.

Mikä on hankkeesi nimi ja mitä siinä tehdään?

Puhu robolle – Monikielisten palveluiden lisääminen kirjastossa teknologian ja robotiikan avulla -hankkeen tavoitteena on kehittää kirjaston selko- ja monikielistä asiakaspalvelua sekä ylittää kielimuureja tekniikan ja etäyhteyksien avulla.

Hankkeen kautta Vantaan kaupunginkirjastolle on hankittu testattavaksi kääntäjälaitteita ja kaksi Ohmni-merkkistä etäläsnäolorobottia Elisan kutsunappi-palvelulla. Nämä kirjastorobotit on sijoitettu Korson ja Länsimäen kirjastoihin. Uusien robottien avulla kirjaston työntekijät ja yhteistyökumppanit pystyvät neuvomaan kirjastojen asiakkaita etäyhteydellä. Asiakkaan tarvitsee vain painaa robotin näytön kutsunappia ja asiakaspalvelija aloittaa videopuhelun hänen kanssaan robotin näytöllä. Robotit voivat myös liikkua kirjastotilassa ja ne voidaan etäohjata esimerkiksi selkokielisten kirjojen luokse tai monitoimilaitteen äärelle.

Järjestämme keväällä 2024 kaksi etäpalvelumallin kokeilujaksoa. Ensimmäisellä kokeilujaksolla helmi-maaliskuussa testasimme kirjaston monikielistä etäasiakaspalvelua ja toisella kokeilujaksolla toukokuussa Vantaa-info tarjoaa neuvontapalvelua robottien kautta.

Mikä on päällimmäinen fiilis tähän asti? Onko jokin asia yllättänyt?

Kiitollisuus. Ei ole itsestäänselvää, että kollegat ja yhteistyökumppanit lähtisivät rohkeasti kokeilemaan uutta etäpalvelumallia.

Robo- ja pajakoordinaattorina olen huomannut, että uudet laitteet ja varsinkin robotiikka saattavat aluksi jännittää työntekijöitä elleivät he ole sen pariin varta vasten hakeutuneet. Sen takia olin melkeinpä yllättynyt, miten täysin vapaaehtoisesti, mutkattomasti ja myönteisesti monikieliset työntekijämme Isuf, Kati, Muhis, Ramute ja Sveta ottivat roboilun haltuun niin lyhyessä ajassa. He ovat lisäksi loistavia asiakaspalvelijoita!

Varian Hyvinvointiteknologian maahanmuuttajalinjan opiskelijat olivat myös tärkeänä apuna kääntäjälaitteiden ja robottien testaamisessa. Yllätyin siitä, että yhdessä luokassa puhuttiin yli 20 eri kieltä!

Vantaa-infolaisia ilmoittautui mukaan kokeiluun 12 henkilöä! Olin tästä innostuksesta iloisesti yllättynyt!

Näetkö robotiikan osana kirjaston tulevaisuutta?

Näen kyllä. Robotiikkahan on jo osa monen kirjaston nykyisyyttä, vaikka kaikki eivät tuttua palautusautomaattia heti lajittelijarobotiksi mielläkään. Varmaan jatkossakin työläisiin ja mekaanisiin hommiin voidaan kehittää erilaisia kirjastorobotteja. Oodissa on jo käytössä logistiikkarobotteja: robottikädet ja pieniä mobiilirobotteja kuljettamassa kirjakuormia. Ehkäpä vielä jonain päivänä nähdään kirjastolaisten vastine Alepa-roboteista?

Mikä on salainen supertaitosi, josta on hankkeen toteutuksessa hyötyä?

Supertaitonani on olla utelias pioneeri. Hankkeessa osa asioista oli minulle jo entuudestaan tuttuja, mutta suurin osa ihan uutta ja ihmeellistä. Hanke vaati sen sietämistä, ettei vielä osaa ja siihen luottamista, että voi oppia. Monien erilaisten osa-alueiden samanaikainen pallottelu on myös oma haasteensa, joka vaatii rauhallista asennetta.