arjen sankarit -

Arjen sankareita Uudellamaalla: Tuula Rönkä

Nainen lukee kirjaa, kirjastossa, taustalla kirjahyllyjä, sohva, kasveja, lintu ja linnunpönttö.

Arjen sankareita -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastolaisia ja avataan heidän arkeaan omassa kirjastossaan. Tällä kertaa tutustumme Tuula Rönkään Viikin kirjastossa Helsingissä.

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Tuula Rönkä ja toimin informaatikkona Viikin kirjastossa. Vastuullani on aikuisten tapahtumatoiminta, viestintä, tilojen käyttö, asiakkaiden osallisuus ja ympäristöasiat.

Miten olet päätynyt kirjastoalalle?

Vähän niin kuin useimmat meistä eli sattumalta. Olin opiskeluaikana kesätöissä Suomalaisen Kirjallisuuden Seuran kirjastossa ja jatkoin siellä sitten kesän jälkeenkin. Tiedekirjastojen kautta päädyin yleisiin kirjastoihin, ja innostuin kun niissä voi tehdä melkein mitä vain. Olen valmistunut Kulttuurintutkimuksen koulutusohjelmasta, pääaineinani kirjallisuus ja taiteensosiologia, joten opinnotkin ovat mukavasti kirjastomaailmaan sopineet.

Viikin uudistetussa kirjastossa luontoteema näkyy kaikkialla. Mitä asioita haluaisit erityisesti nostaa esille?

Meiltä voi lainata lintukiikareita ja retkirepun lettupannulla ja riippumatolla ja tapahtumat ovat pääosin ympäristöteemaisia. Nostaisin kuitenkin esiin ympäristötyötämme kirjaston seinien ulkopuolella. Järjestämme esimerkiksi lähiluontoretkiä, joissa tutustutaan lajitunnistusta helpottavaan iNaturalist-sovellukseen, ja olemme jalkauttaneet aikuisten ympäristöaiheisia kirjavinkkauksia Luonnontieteelliseen keskusmuseoon. Toivoisin myös, että kirjastot ottaisivat entistä aktiivisemman roolin ympäristökeskusteluun, siitä yhtenä esimerkkinä koko Helmet-kirjastojen yhteinen Kirjastosta aktivistiksi -kampanja, jossa Viikin kirjasto on myös aktiivisesti mukana.

Kerro jokin hauska sattumus kirjastourasi varrelta.

Lasten ja nuorten kanssa on yleensä yllättävimmät ja hauskimmat kohtaamiset. Yksi päivä eräs pieni koululainen huusi minua jo kirjaston ovelta nimeltä ja ehdotti: ”Jos sä näytät mulle, kuinka saan itse varattua Patrik ja superseniorit -kirjan, niin voin opettaa sulle laukka-askeleet kepparilla.” Nythän minä osaankin oikeaoppiset laukka-askeleet, kun ympäri kirjastoa laukattiin.

Kenet haluat haastaa mukaan seuraavaksi Arjen sankariksi ja mitä haluaisit kysyä häneltä?

Jenni Santaholman Töölön kirjastosta. Kysyisin, mitä kaikkea Jenni Töölössä tekee.