biblioteksanställda -

Vardagshjältar i Nyland: Urartuhi Hakobyan-Sarkarian

Kirjaston työntekijä kirjahyllyjen edessä.

I serien Vardagshjältar i Nyland presenteras nyländska biblioteksanställda och deras vardag på det egna biblioteket. Den här gången lär vi känna Urartuhi Hakobyan-Sarkarian från Västerkulla bibliotek i Vanda.

Vem är du och vad gör du?

Jag är Urartuhi Hakobyan-Sarkarian, specialbibliotekarie och lärare i Västerkulla bibliotek i Vanda. Min uppgift och mitt mål är att utveckla biblioteket som språkinlärningsmiljö, få mer kunder till biblioteket, speciellt invandrare, som lär känna biblioteket och dess tjänster medan de lär sig språket.

Hur har du kommit in i biblioteksbranschen?

Jag hade varit lärare i finska i ungefär fem år när mitt jobb tog slut på grund av coronan. Jag sökte jobb i ett års tid tills jag en vacker dag fick inbjudan till Västerkulla bibliotek för att delta i ett tvåårigt projekt. Och på den vägen är jag.

Vad är det bästa med biblioteksarbetet?

Jag tycker allt på biblioteket är bäst, att befinna mig i böckernas värld är det bästa som kan hända mig. Bäst är också att jag ser på de studerandes miner och på positiv feedback att de är nöjda.

Och det mest utmanande?

Att varje dag vara tvungen att fundera över hur man ska bemöta barns och ungas aktiva beteende.

Berätta något roligt eller lustigt som hänt under din bibliotekskarriär.

I själva verket har det inte hänt något lustigt ännu men det är alltid roligt att hitta olika slags bokmärken mellan boksidorna.