arvostus -

Näkyykö kirjaston arvo päättäjille?

Kirjahyllyjä kirjastossa.

Tunnetusti kirjastolainen venyy ja paukkuu. Entistä enemmän on venytty ja joustettu parin viimeisen koronavuoden aikana. Eri instanssien määräämät rajoitukset ovat vaikuttaneet kirjastojen toimintaan ja aiheuttaneet päänvaivaa eriävillä tulkinnoillaan. Rajoitettua palvelua on pystytty tarjoamaan läpi tartuntapiikkien ja sairaalakuormituksen kasvun terveysturvallisesti. Pandemian alussa suljettiin kirjastojen tiloja kovalla kiireellä ilman ennakkovalmistautumista. Samassa nopeutetussa syklissä monessa kunnassa ja kaupungissa myös lomautettiin tai keskeytettiin palkanmaksu kirjaston henkilökunnalta työnantajan päätöksellä.

On todennäköistä, että päätösten taustalla on tietämättömyyttä kirjastotyön monipuolisuudesta, työhön tarvittavasta alati kehittämistä vaativasta ammattitaidosta ja kasvokkaisen asiakaspalvelun suhteellisen pienestä osuudesta monen kirjastotyöntekijän arjessa. Palkanmaksun keskeytysten oikeutusta on päädytty puimaan oikeudessa asti ja kolmen kirjastonhoitajan vaatimus saada korvauksia maksattomista palkoista voittikin hiljattain Itä-Uudenmaan käräjäoikeudessa.

Kirjastojen kulisseissa tapahtuvia työtehtäviä ei ole tarpeellista ammattilaisille luetella, mutta ilahduttavaa on ollut huomata kirjastojen nostavan esiin somekanavissa tavallisia työtehtäviään. Kirjaston käyttöön ottamilla uutiskirjeillä pystytään myös jakamaan tietoa ylempien viranhaltijoiden ja päättäjien tietoisuuteen. Kirjaston on muistettava itse olla aloitteellinen ja aktiivinen. Keinoja lähestyä päättäjiä on vielä varmasti käyttämättä, ja vuoropuhelua tulisikin aktiivisesti lisätä kirjastoissa. Joissakin kirjastoissa päättäjät on kutsuttu kirjastoon kokoustamaan tai esiintymään, toisissa on kutsuttu heidät suorittamaan TET-harjoittelua. Päättäjille viestimistä on myös sivuttu johtajien kokouksissa, ja aiheeseen luvataan palata myös ensi syksyn Uudenmaan kirjastopäivässä.

Raskaista koronavuosista huolimatta ja varsinkin niiden takia, oikein ihanaa ja rentouttavaa kesää kaikille! Oli lomasi sitten jo ohi tai vielä edessä.

AKE-tiimi: Elina, Jan ja Tiina