kirjastoarki -

KEHU-kahveilta läikkynyttä

Kuvituskuva kahvikuppi.

Mikä kevät! Tuli koronavirus COVID-19 ja kaikki muuttui. Maaliskuun 12. päivänä olivat Porvoon AKE-tyypit palaamassa Vihdistä Lukki-kirjastojen johtoryhmän kokouksesta, missä jo jätettiin kättelyt väliin. Kotimatkalla luettiin sähköpostia: Peruttu! Siirretty! Etätöitä!

Kevään koulutuksia siirrettiin kesäkuun alkuun (virhe, piti nekin siirtää syksyyn) ja osa koulutuksista vaihdettiin lennossa webinaareiksi. Kirjastojen ovet pistettiin säppiin ja alkoi etäkirjastoaika. Uusi aika, uudet kirjastokuviot. Ja myös uusi konsti jakaa tietoa kirjastolaisten kesken: KEHU-kahvit.

12.5.2020: Millaisin suunnitelmin kirjastot auki?

Suomen hallitus täräytti maanantai-iltana 4. toukokuuta: ”Kirjojen ja muiden aineistojen uloslainaaminen kirjastoista sallitaan välittömästi”. Alkoi kova kuhina. Joko nyt? Saako jo tulla? Kirjastojen sulkeminen sujui hyvin, mutta avaamiseen liittyy monta tenkkapoota. Miten huolehditaan sekä henkilökunnan että asiakkaiden turvallisuudesta? Saako asiakkaita päästää vessaan? Kuinka monta asiakasta saa kerrallaan olla uloslainaamassa?

Minä itse! T. kunta

KEHU-kahveilla oli mukana kutsuvieraita, Aluehallintovirastojen ylitarkastajat Kristiina Kontiainen ja Susanne Ahlroth. Heidän pääviestinsä oli, että kirjastollisesti ei enää toimita poikkeuslain vaan tartuntatautilain mukaan eli päätöksenteko on siirtynyt kunnille. Hallituksen ilmoituksen jälkeen kirjastot saivat aloittaa ns. take away -tyyppisen lainaustoiminnan välittömästi. Toki turvallisuus- ja hygieniaohjeet huomioiden.

Asiakkaita saa päästää vessaan, jos WC sijaitsee kätevästi ja sen riittävästä siivouksesta pystytään huolehtimaan. Kymmenen (ja kesäkuusta alkaen 50) hengen kokoontumisrajoitukset eivät koske asiointia. Mutta tapahtumia kokoontumisrajoitukset koskevat.

Viestinnän merkitystä ei voi korostaa liikaa! Asiakkaille kannattaa kertoa monessa kanavassa ja monta kertaa, mitä saa tehdä ja miten.

Mites kesäkuussa?

Sosiaali- ja terveysministeriö on luvannut toukokuun loppuun mennessä postittaa ohjauskirjeen aluehallintoviranomaisille. AVI:t ohjeistavat kuntia julkisten tilojen hallitusta avaamisesta tartuntataudin leviämisen ehkäisemiseksi tartuntatautilain nojalla, jahka STM:n ohjauskirje on huolella tutkittu ja tulkittu.

Epävarmuuden sietokyky kasvakoon postnormaalissa maailmassa! Kysymysmerkkejä ei tästä ajasta puutu.

Huhtikuun kahvinporot

Ett ögonblick! Asiakaspalveluruotsia -kahveilla (23.4.) pääosassa oli poikkeusajan kirjastoruotsi. Miten hoituu eräpäiväkyselyt (eräpäivä = förfallodag) puhelimessa? Miten sanotaan, ettei varauksia (varaus = reservation) voi nyt noutaa? Tilapäinen kirjastokortti (ett tillfälligt bibliotekskort) e-aineistolle? Entä jos ne kysyy elokuvista? Näitä kysymyksiä ja vastauksia käytiin läpi Catharina Latvalan johdolla juuri sopivanlämpöisessä kielikylvyssä (språkbad).

Tiistaina 21. huhtikuuta oli KEHU-kahvihuoneessa jo melko tiivis tunnelma. Sanastolla on sanottavaa tekijänoikeuksista -etäkahveille osallistui liki 100 kirjastolaista. Kahvien ajoitus oli (pakko myöntää: vahingossa) loistava. Seuraavana päivänä julkaistiin Yleisten kirjastojen konsortion, Sanaston ja Kopioston sopimus tekijänoikeuksista poikkeusoloissa. Saimme tuoreeltaan kuulla, miten etäsatutunnit voidaan hoitaa poikkeusoloissa tekijänoikeudellisesti oikein. Lyhyen kaavan mukaan se menee näin: 1. Tarkista, onko sadusta/luettavasta tekstistä olemassa kaupallinen äänikirja (jos on, älä etene vaiheeseen kaksi)? 2. Tee video. 3. Lähetä tiedosto Kirjastokaistalle. 4. Jaa Kirjastokaistalla julkaistu video omissa kanavissasi. Syvällisempiä ohjeita on Kirjastokaistan sivuilla.

Kiitos kahvien asiantuntijavieraille Marja Hjelt Helsingin kaupunginkirjastosta/konsortiosta sekä Juha Pihlajaniemi ja Maija Lielahti Sanastosta!

KEHU-kahveja hörpittiin huhtikuussa myös senioriasiakkaiden, LANU-työn, etälukupiirien, asiakaspalvelun, kirjavinkkauksen ja e-aineistojen maustamina.

Iso kiitos kaikille kaffittelijoille! KEHU-kahvit ovat täällä pysyäkseen. Pysykää tekin KEHU-kanavalla!

Anne Suvanto

PS. KEHU tulee sanoista KEHittämistehtävä, Utvecklingsuppdrag.
PS. 2: Postnormaali aika on yksi Sitran megatrendeistä.