työpajat -

Lähityöpajoista virtaa pieniin kirjastoihin

Striimaustyöpaja menossa Askolan kirjastossa.

Miten saada pienien kirjastojen henkilökunta osallistumaan koulutuksiin? Tätä kysymystä on pohdittu jo pitkään akelaisten keskuudessa. Ennen koronaa lähikoulutuksiin osallistuminen oli pientä ja verkkokoulutusten yleistyttyä tilanne on ehkä hieman parantunut, mutta edelleen arjen rutiineista irrottautuminen on hankalaa, kun vahvuudessa on vain pari ihmistä. Niinpä kehitimme konseptin LÄHITYÖPAJAT: kysytään kirjastoista missä asioissa apua ja uusia ideoita kaivattaisiin, kerätään yhteen osaavat ihmiset ja viedään heidät paikan päälle kirjastoon opettamaan ja antamaan vertaistukea.

Viime syksyn lyhykäiseksi jääneellä Helle-kirjastojen kierroksella esille nousi useammassa kirjastossa tarve opetella pandemia-aikoina yleiseksi tullutta tapahtumien striimausta alkeista lähtien. Niinpä keräsimme Porvoon kaupunginkirjastosta mukaan tehotiimin: kaksi kirjavinkkaria, yhden tekniikkagurun ja toisen tapahtumavastaavan ja menimme paikan päälle kirjastoon opettamaan, miten homma toimii. Mukana oli myös vinkattavia kirjoja ja striimauslaitteisto. Vastaanottavalta kirjastolta edellytettiin vain sähköä ja verkkoyhteyttä.

Kokemus oli kaikin puolin antoisa. Opastamisen lomassa jutusteltiin kaikkea muutakin kirjastotyöstä ja sen haasteista. Vaikka samassa laajuudessa striimaustoimintaa ei pystyttäisikään pienessä kirjastossa toteuttamaan, oli hienoa näyttää, mikä kaikki on mahdollista. Ja uutta toki opimme ja kehitämme toimintaa edelleen koko ajan.

Palaute päivästä: ”Koko juttu oli esimerkki loistavasta yhteistyöstä, verkostoitumisesta ja AKE:n tarjoamasta avusta! Sekä siitä mihin kaikkeen kirjasto ja sen ammattitaitoinen henkilökunta pystyy. Lisää tällaista!”

Kiinnostuitko? Tarvitsisiko juuri sinun kirjastosi lähityöpajan esimerkiksi sosiaalisen median hyödyntämisessä, tapahtumien järjestämisessä ja striimaamisessa, kirjavinkkauksen uudistamisessa, kaukopalvelun työtapojen kehittämisessä, palvelumuotoilussa tai kokoelmien arvioinnissa? Tai onko sinulla jokin erikoistaito, jota olisit valmis opettamaan lähityöpajassa toisille kirjastolaisille? Ota yhteyttä akelaisiin niin sovitaan lisää. Toivomme, että syksyllä pandemia- ja rokotustilanne on siinä vaiheessa, että lähikoulutukset ja -työpajat ovat mahdollisia.

Blogi on julkaistu ensimmäisen kerran keväällä 2021.