arjen sankarit -

Arjen sankareita Uudellamaalla: Paula Puustinen

Nainen ikkunan edessä.

Arjen sankareita -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastolaisia ja avataan heidän arkeaan omassa kirjastossaan. Tällä kertaa tutustumme Paula Puustiseen Vantaan Hakunilan kirjastosta.

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Paula Puustinen, työskentelen erikoiskirjastonhoitajana Hakunilan kirjastossa Vantaalla. Asiakaspalvelun, viestinnän ja kokoelmatyön lisäksi vastaan aikuisille suunnatusta kirjastotyöstä. Vedän muun muassa lukupiiriä, järjestän tapahtumia ja olen kirjastomme vapaaehtoisvastaava. Monipuolinen kattaus siis!

Mikä on parasta kirjastotyössä?

Keväällä Vantaan kirjastoissa kerättiin Kiitos kirjasto! -palautteita asiakkailta. Palautteita lukiessa huomasin todella, miten suuri merkitys kirjastolla on alueen asukkaille. Minut saa iloiseksi myös se, kun olen onnistunut löytämään asiakkaalle mieleistä luettavaa ja siitä tullaan myöhemmin kiittämään.

Entäs haastavinta?

Haastavaa on saada mahtumaan pieniin tiloihin niin toimintaa kuin asiakkaiden kaipaamaa lukutilaa ja -rauhaa.

Hakunilan kirjastossa tehdään tällä hetkellä remonttia. Mikä muuttuu uudistetuissa tiloissa?

Pyrimme vaihtamaan lasten- ja aikuistenosaston paikkaa keskenään. Nyt esimerkiksi lehtialue on lastenosaston vieressä. Vaihdolla saisimme selkeämmän aikuistenosaston sekä lapsille ja nuorille enemmän toivottua oleskelutilaa.

Kerro jotain hauskaa kirjastourasi varrelta.

Vuosia sitten olin töissä musiikkiosastolla Kuopiossa. Tulin päästämään aamuvuorolaisen pois tietopalvelusta ja hän osoitti minulle vuoroaan odottavan asiakkaan. Jotenkin sain käsityksen, että asiakas halusi varata musiikinkuunteluhuoneen. Kerroin varaamisesta ja esittelin huoneen hänelle pitkän kaavan mukaan. Huoneessa kysyin, oliko asiakkaalla kysymyksiä. Asiakas kertoi minulle hyvin hämmentyneen näköisenä, että oli tullut vain tekemään kirjastokorttia. No, korttikin saatiin sitten tehtyä.