alueellinen kehittämistehtävä -

AKE–suomi-sanasto

Kirjaimia.

Alueellista kehittämistehtävää hoitava koordinaattori ei voi olla törmäämättä mitä kummallisempiin lyhenteisiin. Ohessa listaus tavallisimmista lyhenteistä. Aakkosjärjestyksessä tietenkin.

AKE–suomi-sanasto

AKE-ihmiset
Alueellista kehittämistehtävää hoitava valtakunnallinen jengi.

AKE-kirjasto
Alueellista kehittämistehtävää hoitava kirjasto kuten Porvoo. Muita AKE-kirjastoja Suomessa ovat Turun, Tampereen, Lahden, Joensuun, Kuopion, Vaasan, Oulun ja Rovaniemen kaupunginkirjastot. Alueellinen kehittämistehtävä korvasi vuonna 2018 entisen maakuntakirjastosysteemin. Maakuntakirjastoja oli vielä rutkasti enemmän kuin nykyisiä AKE-kirjastoja.

AKE-johtajat
Alueellista kehittämistehtävää hoitavien kirjastojen ylimmät pomot.

AKE-linja
Kaksi kertaa vuodessa pidettävä kokous, jossa sovitaan seuraavan puolivuotiskauden asioista. Edustusta mukana AVIsta, AKE-kirjastojen johdosta ja AKE-ihmisistä.

AKEnda-blogi
Sijaitsee uudenmaankirjastot.fi-sivuilla, ja sinne tämäkin teksti päätyy.

AKEntti-ryhmä
Ainakin Porvoossa kolme AKE-tyyppiä, jotka yhdessä kirjastojen kanssa suunnittelevat ja järjestävät Uudenmaan alueen kirjastohenkilökunnalle koulutuksia sekä virittävät tiedon, osaamisen ja ihmisten kohtaamisia.

AVI
Aluehallintovirasto. Hoitaa Suomen lainsäädännön toimeenpano-, ohjaus- ja valvontatehtäviä. Vilisee koko ajan korona-ajan mediatiedotteissa. Tärkeä yhteistyökumppani.

EK
Elinkeinoelämän keskusliitto. Eiku ne onkin mun omat nimikirjaimet!

ERTE
Valtakunnallinen ERityisTEhtävä lasten ja nuorten lukemisen ja lukutaidon edistämisen tukemiseksi kirjastoissa. Pääkallopaikka Seinäjoki.

ESAVI
Etelä-Suomen aluehallintovirasto, jonka alueella Porvookin sijaitsee.

Etäkahvit
Virtuaalinen kahvihetki, jossa voi olla aiheena melkein mitä vain kirjastomaailman liittyvää.

LANU-verkosto
Suurin ja kaunein koko Uudenmaan laajuinen verkosto lasten- ja nuortenkirjastotyötä tekeville. Jokaisesta Uudenmaan kunnasta on mukana ainakin yksi edustaja.

Liboppi
Valtakunnallinen kirjastotyöntekijöiden verkko-oppimisalusta. Sisältää sekä alueellisia koulutuksia että valtakunnallisia kaikille avoimia kursseja.

OHRY
Ohjausryhmä. Esimerkiksi hankkeilla voi olla ohjausryhmä.

OKM
Opetus- ja kulttuuriministeriö, joka vuosittain myöntää avustusta myös AKE-toimintaan.

Oikeusministeriö. Vankilakirjastojen rahoitus tulee jatkossa OM:n budjetista.

PRVPK
Porvoon pääkirjaston sijaintipaikkatunniste kirjastojärjestelmä Kohassa.

SEDU
Seudullinen koulutusryhmä, joka toimii pääkaupunkiseudun Helmet-kirjastojen alueella. Tärkeä yhteistyökumppani.

SEPE
Helmet-kirjastojen seudullinen peliryhmä. Peliosaamista rutkasti tässä porukassa.

SURY
Suunnitteluryhmä. Esimerkiksi seuraavan vuoden koulutuksia suunnitellaan kaikkien kimppojen edustajien kesken.

Teams
Siellä ne kokoukset, koulutukset, työkaverit ja yhdessä työstettävät dokumentit on! Etätyön mahdollistaja.

Tietoisku
Virtuaalinen tapaaminen, jossa esitellään tutkimuksia, selvityksiä ja valtakunnallisia hankkeita.

UKKP
Uudenmaan kirjastojen kesäpäivä. Yleensä toukokuussa. Vietetään perinteisesti AKEn kotikaupungissa Porvoossa.

UKP
Uudenmaan kirjastopäivä. Marraskuussa. Pyritään pitämään lähipäivänä jossain alueen kirjastossa.

Uutiskirje
Laitetaan maailmalle säännöllisesti. Sisältää tietoa tulevista koulutuksista ja toivottavasti muutakin kiinnostavaa luettavaa.

VAKE
Yleisten kirjastojen valtakunnallinen kehittämistehtävä. Johdetaan Helsingistä.

VERME
Vertaisryhmämentorointi. Tuttu toimintatapa myös Uudenmaan kirjastojen alueella.

VIRY
Viestintäryhmä. Esimerkiksi kirjastokimpassa voi olla oma viestintäryhmä. Ainakin 12 kirjaston Helle-kimpalla on.

ÅKE
Samarbetsgruppen för bibliotekens utvecklingsuppdrag. Toimii kaksikielisillä rannikkoalueilla eli mukana edustajia AVIsta sekä Porvoon, Turun ja Vaasan AKEista ja Helsingin kaupunginkirjastosta.

Kirjaili Elina Karioja vuonna 2021.