kompetens -

Välkommen AKE-Borgås visionsworkshop! Låt oss tillsammans fundera över framtiden för kompetensen i Nylands bibliotek.

Uudenmaan kunnat kuviossa.

När en kommuninvånare kliver in på biblioteket avgör den kompetens som finns där resultatet av besöket. Har rätt böcker köpts in? Har de beskrivits på rätt sätt? Kan de rekommenderas? Är servicen bra och jämlik? Kompetensen och de materiella resurserna avgör om biblioteksbesöket blir en glädjande upplevelse som leder till livslångt lärande, ökad delaktighet och välbefinnande – precis som vi hoppas.

Den offentliga sektorn står inför enorma anpassningstryck och materiella resurser krymper, vilket gör kompetensen allt viktigare. På biblioteken sker allt genom samarbete, och även kompetensen utvecklas genom bibliotekens fungerande processer och samarbetet i hela biblioteksvärlden. Kompetensutvecklingen i Nyland stöds av AKE, den regionala utvecklingsuppgiften vid Borgå stadsbibliotek.

AKE-Borgås vision fram till 2024 har varit:

En nyländsk biblioteksprofessionell som kan, vågar, förstår, vill och orkar.

Visionens förverkligande utvärderas kontinuerligt, bland annat genom kompetenssamtal och den enkät om AKE-verksamheten som genomfördes i slutet av förra året. Enligt dessa har AKE-verksamheten haft en positiv inverkan på kompetensen och samarbetet, men visionen är av sådan art att dess mål kontinuerligt måste förnyas. Visionen syftar till att uppmärksamma förutsättningarna för att biblioteksproffs ska lyckas i sitt arbete, men den lägger mindre vikt vid samarbetet och kompetensdelningen mellan biblioteken.

Dags för ny vision

I AKE-Borgås verksamhetsplan för 2024 står uppdateringen av visionen i tur, i samarbete med regionens bibliotekspersonal. Vi bjuder nu in Nylands bibliotekarier att tillsammans reflektera över hur vi vill att kompetenssystemet i Nylands bibliotek ska se ut år 2030. Förutom den nuvarande visionens fokus på bibliotekspersonalens perspektiv, täcker vi nu också bibliotekens samarbete för att dra nytta av och dela med sig av kompetens.

Med hjälp av visionen har AKE-arbetet en tydlig riktning, och den hjälper oss att sätta konkreta mål och använda resurserna för långsiktig utveckling. Vi bjuder in alla regionens bibliotek att delta i visionsskapandet. Kompetensen i Nylands bibliotek byggs tillsammans!

Delta

Visionsarbetet genomförs under hösten 2024, då tre workshops med samma innehåll ordnas för regionens bibliotekspersonal. Dessutom kommer en idévägg att vara tillgänglig dygnet runt online. Den slutliga formuleringen av visionen presenteras på Nylands bibliotekdag den 15 november. Även planeringsgruppen för den regionala utvecklingsuppgiften deltar i visionsarbetet, med representanter från alla bibliotekssamarbeten i regionen.

Anmäl dig till visionsverkstaden den 19 september kl. 9-10: https://link.webropol.com/ep/visio1
Anmäl dig till visionsverkstaden den 24 september kl. 14-15:  https://link.webropol.com/ep/visio2
Anmäl dig till visionsverkstaden den 7 oktober kl. 12-13: https://link.webropol.com/ep/visio3

I visionsworkshopparna: •

• Diskuterar vi  kompetensens och kompetensutvecklingens nuläge, utmaningar och möjligheter i Nylands bibliotek
  • Identifierar vi gemensamma mål och utvecklingsmöjligheter •
  • Idéarbetar vi tillsammans om hur kompetenssystemet i Nylands bibliotek ser ut i framtiden.

Efter verkstaden har vi en bättre förståelse hurdant  vårt framtida mål ser ut.