Hoppa till innehåll

Enkät om AKE-verksamheten 2023

Nylands kommuner i bild.

Enkäten om AKE-Borgås verksamhet genomfördes under december-januari 2023. Enkäten gjordes via Webropol och riktades till alla som arbetar på allmänna bibliotek i Nyland. Enkäten delades via bibliotekets hemsida och sociala mediekanaler, bibliotekets nyhetsbrev och via e-post till medlemmar i regionala utvecklingsuppgiften nätverk och bibliotekens allmänna e-postadresser. Totalt fick enkäten 105 svar, vilket ger en svarsfrekvens på 9,5 %. Resultaten kan därför inte anses vara särskilt tillförlitliga, men enkäten ger ändå några tankar om utvecklingsarbetet. Respondenterna kom från kommuner av alla storlekar. De vanligaste yrkestitlarna bland respondenterna var kirjastonhoitaja, kirjastovirkailia och bibliotekarie . Stort tack till alla som spridit enkäten och svarat på den!

Bland respondenterna fanns deltagare i all AKE-verksamhet. Flest hade deltagit i distansutbildningar (81 respondenter), närutbildningar (44) och korta distansmöten (38). På Liboppi hade 33 respondenter studerat, 19 hade deltagit i nätverksdagar, 12 i workshops på sitt eget bibliotek, 10 i kompetensdiskussioner, sex i studieresor och fyra i bibliotekscyklingen samt personalutbyten.

Erfarenheter av utbildningar

I nästa fråga ombads respondenterna att bedöma påståenden relaterade till de utbildningar som erbjuds av AKE-Porvoo. Påståendena bedömdes på en skala från ett till fem, där ett innebar att man var helt oense med påståendet och fem att man var helt enig med påståendet. Helt enig om att utbildningarna var personligen användbara var 33 % av respondenterna, 52 % gav en fyra, och 15 % gav en trea eller lägre, vilket gav ett medelvärde på 4,1. 76 % av respondenterna svarade med en femma eller fyra på påståendet att utbildningarna motsvarar det egna bibliotekets behov (medelvärde 4,0). På påståendet att det hade informerats tillräckligt om utbildningarna svarade 81 % av respondenterna med en fyra eller femma (medelvärde 4,1).

I de öppna svaren berömdes AKE utbildningarna för sin mångsidighet och aktualitet, även om det också upplevdes att aktualiteten kunde förbättras. Möjligheten att lära sig om andra biblioteks praxis ansågs vara bra. Kontinuiteten i AKE-verksamheten berömdes och AKE-verksamheten upplevdes ha blivit en del av det egna arbetet. De korta distansutbildningarna ansågs ofta vara ytliga och det önskades möjlighet att fördjupa sig i ämnen. Liboppi ansågs vara särskilt användbart för att fördjupa yrkeskunskaperna.

Effekt

Nästa fråga handlade om effekterna av den regionala utvecklingsuppgiften. Skalan var återigen från ett till fem, där fem betydde att effekten var betydande och ett att det inte hade någon effekt. Påståendet att AKE-verksamheten hade en betydande inverkan på den egna kompetensen fick en fyra eller femma av 52 % av respondenterna, med ett medelvärde på 3,6. AKE-verksamheten ansågs ha mindre betydelse för den egna orken, med ett medelvärde på 2,8, och 15 % upplevde att den inte hade någon effekt. När det gällde påverkan på bibliotekets verksamhet var de flesta respondenterna neutrala med en trea, medan 10 % ansåg att påverkan var betydande. AKE-verksamheten ansågs ha större betydelse för nätverkande, med ett medelvärde på 3,7 och 60 % som valde en fyra eller femma. Slutligen ombads respondenterna att bedöma påverkan på samarbetet mellan biblioteken, där blev medelvärdet 3,6.

I de öppna svaren framkom att AKE-verksamheten har hjälpt särskilt med nätverkande och samarbete. Verksamheten ansågs vara viktig och situationen bedömdes vara mycket bättre ur ett nätverks- och samarbetsperspektiv än om AKE inte hade funnits. På grund av tidsbrist hade dock inte alla kunnat delta i AKE-verksamheten och upplevde därför att de inte kunde bedöma dess påverkan.

Kommunikation

Nästa fråga handlade om AKE:s kommunikation. Respondenterna fick en lista över kommunikationskanaler där de kunde välja ett av tre alternativ: Kände inte till; Kände till, följer inte; Kände till, följer. Den mest kända var AKE Borgås nyhetsbrev som 83 % av respondenterna kände till och följde. Totalt 87 % av respondenterna kände också till webbplatsen Uudenmaankirjastot.fi, men den följdes mindre än nyhetsbrevet, med något över en tredjedel av respondenterna som följare. AKE-Porvoos Facebook-sida och Kehu-gruppen följdes av något mindre än en tredjedel av respondenterna och Instagram av 14 %.

Kirjastot.fi utbildningsannonser följdes av 73 % av respondenterna. Alla AKE-Porvoos utbildningar finns även i Kirjastot.fi/Biblioteken.fi utbildningskalendern. I de öppna svaren berömdes Kirjastot.fi och dess meddelanden. Nyhetsbrevet och kommunikation via e-post upplevdes också som bra.. Teams nämndes också som fungerande, men det rapporterades att tillgången till Borgå stads Teams, där kontakten för barn- och ungdomsbiblioteksarbete samt seniornätverket huvudsakligen sker, har haft återkommande problem för anställda i andra kommuner.

Tillgänglighet och kändhet

Den sista egentliga frågan i enkäten handlade om AKE-verksamhetens tillgänglighet och kändhet.. Respondenterna ombads återigen att bedöma påståenden på en skala från ett till fem, där ett innebar att man var helt oense med påståendet och fem att man var helt enig med påståendet. Påståendet ”Jag har tillräcklig information om vad den regionala utvecklingsuppgiften innebär” svarade 63 % av respondenterna med en fyra eller femma (medelvärde 3,6). Påståendet ”Jag får hjälp från AKE vid behov” svarade 65 % av respondenterna med en fyra eller femma, där 38 % var helt enig (medelvärde 3,9). Påståendet ”AKE-medarbetarna är lättillgängliga” svarade 73 % av respondenterna med en fyra eller femma och ingen var helt oense (medelvärde 4,2).

I de öppna svaren framkom att tidspressen på biblioteken gör att vissa upplever att det inte finns tillräckligt med tid att ens tänka på AKE-verksamheten. Närträffarna ansågs vara bra möjligheter att bekanta sig med AKE-medarbetarna och AKE-verksamheten ansågs vara en viktig länk för regionalt biblioteksarbete.

Kommunikation har betydelse

Genom att korsreferera svaren framkommer att de som ansåg att utbildningarna var användbara för dem själva och deras bibliotek också ansåg att de fick hjälp från AKE vid behov. Respondenter som ansåg att de erbjudna utbildningarna var personligen användbara ansåg också att de motsvarade deras biblioteks behov. Dessa respondenter ansåg också att de fick hjälp från AKE vid behov. Det var också vanligt att de som ansåg att det hade informerats tillräckligt om utbildningarna också ansåg att utbildningarna var användbara för dem själva och motsvarade bibliotekets behov. Dessa respondenter ansåg också att de fick hjälp från AKE-medarbetarna och att de var lättillgängliga.

Huruvida AKE kommunikationskanaler kändes och följdes verkade vara kopplat till huruvida man ansåg att man hade tillräcklig information om vad den regionala utvecklingsuppgiften innebär och till upplevelsen av AKE-medarbetarnas tillgänglighet, samt till huruvida man ansåg att man fick hjälp från AKE vid behov. Respondenter som inte kände till AKE-Borgås hemsida Uudenmaankirjastot.fi ansåg att de erbjudna utbildningarna var mindre användbara för dem själva än alla respondenter i genomsnitt, även om det i övrigt inte fanns någon större koppling mellan hur utbildningarna upplevdes och om man följde AKE kommunikation.

Det verkar dock som att kommunikationen har betydelse för hur AKE känns igen och hur dess resurser kan och vågar utnyttjas, vilket också stöds av de öppna svaren. Användbara utbildningar ökar upplevelsen av att man får hjälp från AKE, vilket kanske också kan tolkas som att AKE upplevs vara relevant för det egna arbetet.

Resultaten från enkäten bör betraktas med försiktighet eftersom endast mindre än 10 % av regionens bibliotekarier kunde svara och det kan antas att dessa till stor del är mer än genomsnittligt involverade i AKE-verksamheten. Med detta förbehåll kan vi ändå vara relativt nöjda med de erhållna resultaten. Respondenterna upplever överlag att AKE utbildningar är användbara för dem själva och motsvarar deras biblioteks behov och att AKE-verksamheten har särskild påverkan på personlig kompetens, nätverkande och samarbetet mellan biblioteken.