Avoinainen kirja, josta nousee erilaisia esineitä kuten leija, lamppu, keinuhevonen, avaruusraketti ja auto.

Kirjavinkkareiden Hyvä jakoon: Kirjavinkkausten käytännön vinkit ja elävöittämisen keinot

• 07.11.2024

• Millaisin keinoin voisin elävöittää kirjavinkkauksiani?

• Miten voisin ottaa vinkkausten osallistujat paremmin mukaan?

AKE Porvoon järjestämässä koulutuspäivässä keskitytään kirjavinkkausten elävöittämiseen ja vinkkauksissa osallistamiseen sekä jaetaan käytännön vinkkejä kirjastolaisten kesken. Koulutus toteutetaan Hyvä jakoon -teemalla eli kyseessä on ohjattu vertaisjakamiseen ja -oppimiseen pohjautuva koulutus, jota kokenut kirjavinkkauksen kouluttaja Jutta Laino-Tabell Ohjaamosta luotsaa.

Kouluttaja

Koulutuksen vetää vuorovaikutustaitojen ja osallistavien menetelmien kouluttaja, draamapedagogi, työnohjaaja Jutta Laino-Tabell, Ohjaamo® Jutta on kouluttanut kirjavinkkareita ja tehnyt kirjastojen kanssa yhteistyötä vuodesta 2007.

Sisältö

Koulutus toteutetaan paikan päällä Töölön kirjastossa 7.11.2024 klo 9-16. AKE tarjoaa osallistujille aamu- ja iltapäiväkahvit, lounas on omakustanteinen.

Tarkastelemme yhdessä kirjavinkkaustilanteiden elävöittämistä ja osallistavaa vinkkausta kolmesta eri näkökulmasta:

• Pienet, helpot käytännön vinkit kirjavinkkaukseen ja elävöittämiseen

• Kirjavinkkauksen haasteet, saavutettavuus ja esteiden ylitys

• Draamallinen ja osallistava vinkkaus

Omia vinkkejään kirjavinkkausten elävöittämisestä esittelevät Jenna Nokkala ja Liisa Viiala Helsingin kaupunginkirjastosta. Pienten koulutussisältöjen rinnalla suuressa roolissa ovat yhteiset keskustelut, ryhmäideointi- ja -sparraus. Työskentelystä kootaan yhteinen vinkkipankki kirjastolaisten käyttöön.

Koulutuspäivässä keskitytään kirjavinkkaustilanteisiin, satutunteihin on luvassa vinkkejä myöhemmin.

Kenelle?

Koulutus tarjoaa tuoreille vinkkareille vinkkejä ja rohkeutta sekä kokeneille vinkkareille uusia ajatuksia, menetelmiä ja intoa. Koulutukseen voivat osallistua myös muut kuin lasten ja nuorten kirjavinkkarit, sillä sisältöjä voi soveltaa eri ikäryhmille sopiviksi. Voit osallistua päivään omista lähtökohdistasi enemmän tai vähemmän keskustellen, tärkeintä on ryhmän toisilleen tarjoama vertaistuki ja uudet ajatukset.

Koulutus on tarkoitettu ensisijaisesti Uudenmaan alueen yleisten kirjastojen työntekijöille. Mukaan mahtuu 25 osallistujaa.

Andra liknande evenemang