Siirry sisältöön
kirjastofillarointi -

Maalaismaisemia ja hurmaavia kirjastoja neljännen kirjastofillaroinnin reitillä

Kirjastofillaroinnin osallistujat perillä Porvoon kirjastossa.

Legendaarinen AKE Porvoon Kirjastofillarointi järjestettiin vuonna 2022 kaksipäiväisenä reittiä Kouvola-Loviisa-Porvoo 25.-26.8.2022. Teemana oli kirjastot hyvinvoinnin edistäjinä. Lähtöpaikkana oli Kouvolan pääkirjasto, josta edettiin Kouvolan lähikirjastoissa vieraillen illaksi Loviisan Ruotsinpyhtään historiallisen ruukin kautta Ahvenkoskelle majoittumaan. Perjantaina jatkettiin Loviisan kirjastoihin tutustuen ja päädyttiin illaksi Porvoon uudistettuun pääkirjastoon. Koko matkan 135 km polki 15 kirjastolaista, osa valitsi lyhyempiä pätkiä.

Kirjastovierailut 2022

• Loviisan pääkirjasto
  • Pernajan kirjasto + kirjastoauto
  • Porvoon pääkirjasto

Myös Kirjastolehti uutisoi retkestämme, lue juttu:

Pidempi matkakertomus vuoden 2022 reissusta

Elokuun lopussa parikymmentä kirjastolaista hyppäsi pyörän selkään ja lähti pitkälle taipaleelle. Kahden päivän aikana ajettiin 135 kilometriä ja kurkistettiin yhdeksään kirjastoon ja kahteen kirjastoautoon. Paikallisia oppaita oli mukana kaikissa kirjastoissa, ja kokemuksia jaettiin ahkerasti.

Kirjallisuusterapiaa Kouvolassa

Aloituspisteessä Kouvolassa Lahden AKE tarjosi osallistujille aamukahvit ja pedagoginen informaatikko Raija Hasu kertoi kirjallisuusterapiasta, jota pääsimme myös harjoittelemaan käytännössä. Menetelmä tuntui niin mieluisalta, että teki mieli jäädä kirjoittamaan lisääkin tekstejä.

Kymijoen vartta, kirjastoja ja upea kirjastoauto

Tie kuitenkin kutsui jo meitä, ja parinkymmenen pyöräilijän letka suunnisti seuraavaksi Haanojan kirjastoon. Valoisassa lähikirjastossa kuultiin työntekijäkiertoon ja omatoimikirjastoihin liittyvistä kokemuksista.

Tämän jälkeen matkasimme kauniissa Kymijoen varren maisemissa kohti Myllykosken kirjastoa. Myllykosken kohokohta oli vierailu upeassa Tesaurus-kirjastoautossa. Auto on vain kaksi vuotta vanha, ja sen erikoisuutena on ulospäin levenevä erkkeri, joka tuo lisää tilaa auton keskiosaan. Auton värikkyys ja leikkisyys toi mieleen Porvoon uuden Felix-kirjastoauton.

Myllykoskelta matka jatkui Inkeroisiin, jonne on tulossa uusi monitoimitalo, johon kirjastokin on saamassa uudet tilat. Keskustelua herätti myös kätevä kirjastokortilla tulostaminen.

Palveleva kyläkirjasto

Inkeroisista jatkoimme Anjalan padolle ja Anjalan kartanoon, upeisiin Kymijoen maisemiin. Pitkän suoran tien päässä Kumula ry tarjosi väsyneille matkalaisille juotavaa ja syötävää. Matka jatkui maalaismaisemissa hevosten ja varsojen kirmatessa laitumella vieressä.

Tämän jälkeen taukopaikkana oli Ruotsinkylän Gulf-huoltoasema, joka tarjosi aikamatkan 70-luvulle. Vanhaa huoltoasemarekvisiittaa, oransseja valoja ja jukeboksi. Osa porukasta jäi vaihtamaan rengasta, kun me hitaammat suuntasimme jo kohti Ruotsinpyhtäätä kiemuraista maalaistietä pitkin. Ylämäet alkoivat tuntua polvissa, mutta perille päästiin.

Illan päätteeksi vuorossa oli vielä Ruotsinpyhtään kyläkirjaston esittely. Kyläkirjasto on ennen toiminut osana Loviisan kaupungin kirjastotoimintaa. Nykyään toiminta pyörii vapaaehtoisten ja työllistettyjen kyläavustajien voimin. Kirjastojärjestelmänä toimii excel, ja kokoelmanhoidossa on samankaltaisia ongelmia kuin ns. oikeillakin kirjastoilla. Mihin kirjoja voisi lahjoittaa pois, mitä poistetaan ja mistä saataisiin lisää oleskelutilaa kirjastoon?

Ruotsinpyhtään ruukkikierroksen jälkeen väsynyt letka suunnisti kohti Ahvenkosken Ruhtinashuvilaa. Sauna, palju, ruokailu ja makoisat unet tulivat tarpeeseen.

Itäuusmaalaisia kirjastoja

Seuraavana aamuna letka jätti ruhtinaallisen huvilan taakseen ja suunnisti Tesjoen kirjastoon. Kirjaston erikoisuutena on se, että sen yhteydessä toimii myös posti. Kirjaston henkilökunta osaa hoitaa postitoimintaa, ja toimintojen yhdistämisellä on vältytty kirjaston sulkemiselta. Pernajan kirjasto on alueen toinen postina toimiva kirjasto, josta saadaan loma-aikana apua.

Tesjoen jälkeen seuraamme liittyi kolme hyvävoimaista, edellisen päivän levännyttä pyöräilijää Porvoosta. Matka jatkui kohti Loviisaa, jossa kirjastonjohtaja Tapani Häkkinen kertoi kirjaston toiminnasta. Kirjasto on väistötilassa edellisen rakennuksen sisäilmaongelmien jälkeen. Tilat ovat napakat mutta toimivat. Ennen Loviisan kirjastoon saapumista pyöräilijät tutustuivat myös Loviisan kirjaston homekirjoista tehtyyn muistomerkkiin.

Hanke-esittelyssä kuulimme Loviisan ja Lapinjärven kirjastojen Kiitos kun luet lapselle -hankkeesta. Hankekoordinaattori Jaana Laaksonen kertoi kirjaston ja neuvolan yhteistyöstä. Kirjasto kokoaa esitteitä ja kirjakasseja, joita neuvola toimittaa eteenpäin lapsiperheille ja eri-ikäisille lapsille. Esitteitä on useita erilaisia, ja niissä kerrotaan lukemisen eduista ja eri ikätasoille sopivista kirjoista. Myös kirjakasseissa on huomioitu hienosti eri-ikäiset lapset. Hankkeeseen liittyvän satupassin kettu ja orava ovat piiloutuneet eri Loviisan kirjastoihin, joista lapset voivat niitä bongata. Hanke saa myös jatkoa ja se on hyväksytty sivistyslautakunnassa kaupungin budjettiin.

Loviisasta tie vei kohti Pernajaa ja upeaa vanhaa kirkkoa. Agricolan jalanjäljissä pääsimme pian perille Pernajan kirjastoon, jossa oli avara ja lämmin tunnelma. Tässä etapissa pääsimme myös kurkistamaan kirjastoautoon, joka palvelee laajaa Loviisan saaristoa ja maaseutua. Onhan Loviisa tunnettu kylien ja koulujen kaupunkina!

Porvoon uudet tilat ja kirjastotaide

Koskenkylän maisemista jatkoimme kohti Porvoota ja reissun raskainta osuutta, ylämäkiä. Porukka oli kuitenkin hyvävoimainen ja jaksoi polkea perille Porvooseen saakka. Porvoon kirjastossa Sanni Saarinen kertoi vielä lyhyesti Kirjastotaiteilua-hankkeesta. Hankkeeseen ollaan palkkaamassa kaksi kirjastotaiteilijaa, jotka tekevät yhdessä kirjaston asiakkaiden kanssa taideprojekteja. Lisäksi tutustuimme pääkirjastossa viime vuonna tehtyihin tilamuutoksiin ja erityisesti uuteen pajatilaan ja nuorten osastoon.

Takana oli pitkä matka, mutta repussa paljon eväitä omaan kirjastoon vietäviksi. Saamamme palautteen mukaan fillarointi koettiin antoisaksi. Verkostoituminen muiden kirjastolaisten kanssa oli tärkeä osa yhteistä matkaa. Matkan varrella vierailluista kirjastoista jäi käteen käytäntöjä ja ideoita, joita voi lähteä toteuttamaan myös omassa kirjastossa.