Kohtaamisten vuosi 2025 – poimintoja AKE Porvoon toimintasuunnitelmasta
AKE Porvoon vuoden 2025 toimintasuunnitelma on valmistunut. Vuoden pääkehittämisteema on Kohtaaminen.
Kohtaamisiin kiteytyvät monet yleisissä kirjastoissa tällä hetkellä askarruttavat ilmiöt. Kohtaaminen liittyy kirjaston ydinosaamiseen ja perustekemiseen, se on kirjaston käyttäjien kohtaamista, se on lukijoiden ja kokoelmien kohtaamista ja eri taustoista ja kulttuureista tulevien ihmisten kohtaamista. Kohtaaminen on myös tulevaisuuden, kirjastonkäyttäjien muuttuvien tarpeiden ja yhdessä kehittämisen mahdollisuuksien kohtaamista.
Esittelemme seuraavaksi ensi vuoden painopisteitä ja myös Liboppi-kurssitarjonnan liittyen teemoihin.
Ihmiseltä ihmiselle – aktiivista ja ihmisläheistä asiakaspalvelua
- Järjestetään koulutusta asiakaspalvelusta: haastavat tilanteet, erityiset tilanteet, palautuminen
- Jaetaan hyviä esimerkkejä aktiivisesta asiakaspalvelusta ja tarjotaan mahdollisuutta tutustua toisiin kirjastoihin työntekijävierailujen kautta
- Jaetaan työkaluja asiakaspalvelun kehittämiseen ja opastetaan niiden käyttöön
- Järjestetään koulutusta selkeästä kielestä ja kirjastoruotsista
- Edistetään keskustelu- ja dialogimenetelmien tuntemusta
- Kirjastojen digituen antajia tuetaan järjestämällä etäkahveja digitukijoille ja jakamalla digituen hyviä käytäntöjä
- Edistetään työhyvinvointia järjestämällä kirjastoissa keskusteluja kirjastotyön kuormittavista tekijöistä
- Kehitetään työelämää jakamalla hyviä käytäntöjä ja esimerkkejä moninaisuuden huomioimisesta ja hyödyntämisestä
Kokonaisuuteen liittyviä kursseja Libopissa ovat ainakin Selkokielen perusteet, Infokurs i lättläst, Palvelumuotoilu/Service design ja Monikielinen toiminta kirjastoissa.
Lukija kohtaa tekstin – aktiivista ja käyttäjälähtöistä lukutaitotyötä
- Lukutaidon edistämisen toimenpiteiden ja hankkeiden esittely, tulosten koostaminen ja tekijöiden yhteen saattaminen
- Sisältöosaaminen: kirjavinkkikahvit, aikuisten Kirjareppu, Bokkarusellen, selkokirjakoulutus
- Järjestetään koulutusta eniten tukea tarvitsevien lukemisen edistämisestä, käyttäjien osallisuuden lisäämisestä lukutaitotyössä ja yhteisöllisestä lukemisesta
- Parannetaan mediakasvatuksen menetelmien tuntemusta ja jaetaan tietoa uusista ilmiöistä mediaympäristössä
- Jaetaan tietoa ja hyviä käytäntöjä kirjastoauton hyödyntämisestä lukutaitotyössä
- Järjestetään yhteistyössä Lahden kaupunginkirjaston alueellisen kehittämistehtävän kanssa kirjastokimppakohtaisia työpajoja, jossa lukutaidon pohtimiseen herätellään tulevaisuusnäkökulmalla trendikorttien avulla
Kokonaisuuteen liittyviä kursseja Libopissa ovat ainakin Lukemisen edistämisen ABC, Hei, me vinkataan, Kirjastopedagogiikka/Bibliotekspedagogik ja Mitä tänään luettaisiin?/Vad ska vi läsa i dag?.
Kokoelma kohtaa tarpeet ja tukee lukutaitotyötä
- Järjestetään koulutusta tietojohtamisen menetelmien hyödyntämisestä kokoelmien kehittämisessä ja hallinnoinnissa
- Edistetään kokoelmatyön menetelmien ja teknisten apuvälineiden tuntemusta, mukaan lukien tekoälyn hyödyntäminen
- Jaetaan tietoa ja hyviä käytäntöjä liittyen kokoelmapoliittisiin ohjelmiin ja osallisuuteen niiden laadinnassa
- Jaetaan Valtakunnallisen kehittämistehtävän kokoelmakyselyn tuloksia ja edistetään keskustelua kokoelmista niiden pohjalta
- Edistetään monikielisyyden ja moninaisuuden huomioimista aineiston hankinnassa ja esillepanossa
- Edistetään vertaistukea ja vertaisoppimista kokoelmatyössä järjestämällä kokoelmatyön etäkahveja ja tukemalla työntekijävierailuja
Kokonaisuuteen liittyviä kursseja Libopissa ovat ainakin Kohti kokoelmatyötä, Kokoelmatyön ytimessä: valinnasta poistoon ja Kuntien yhteinen e-kirjasto/Kommunernas gemensamma e-bibliotek.
AKEn visio on päivitetty vuoteen 2030
AKEn vuodesta 2021 vuoteen 2024 palvellut visio Uusmaalainen kirjastoammattilainen joka osaa, uskaltaa, ymmärtää, haluaa ja jaksaa pysyy alati ajankohtaisena, mutta on hyvä välillä pysähtyä pohtimaan, mitä tähän asti on saavutettu ja mikä on se tavoiteltu tulevaisuus, jota kohti halutaan kulkea. AKEn visio onkin tänä syksynä päivitetty ja sen perspektiiviä laajennettu niin, että nyt voidaan puhua koko Uudenmaan kirjastojen osaamisen visiosta, jonka tärkeä osa AKE Porvoo on. Visiotyössä on hyödynnetty kirjastokäynneiltä, osaamiskeskusteluista ja muusta AKEn toiminnassa kertyneitä alueen kirjastolaisten ajatuksia. Varsinainen vision työstäminen tapahtui kolmessa koko alueen kirjastohenkilökunnalle avoimessa verkkotyöpajassa ja avoimella ideaseinällä.
AKEn visio vuoteen 2030
Ylpeästi kirjastolainen: Yhdessä kehittäen – Arjessa oppien – Ihmistä varten
Visio tuo esiin vahvan ammatti-identiteetin ja kirjaston yhteiskunnallisen merkityksen ymmärtämisen. Se lähtee verkostomaisesta kehittämisestä, jossa kaikki alueen eri kirjastojen ja yksittäisten kirjastolaisten vahvuudet pääsevät esiin ja tukevat kokonaisuutta. Visiossa nähdään, että jatkuvan muutoksen maailmassa oppiminen on jokaiselle yksi keskeinen työtehtävä, joka eri tavoin kuuluu jokaiseen työpäivään. Kaiken perustana ovat kuitenkin alueen ihmiset, joita varten kirjastopalveluja tuotetaan.