lukemisen edistäminen -

Hankkeet esille: Kadonnutta lukuintoa metsästämässä Ratamo-kirjastoissa

Hankkeet esille! -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastojen hankkeita ja niitä toteuttavia henkilöitä. Tavoitteena on tuoda alueen hankkeita näkyvämmin yleiseen tietoisuuteen, esitellä toimivia käytänteitä ja välttää kaksinkertaisen työn tekemistä eri kirjastoissa. Tällä kertaa tutustumme Ratamo-kirjastojen hankkeeseen Kadonneen lukuinnon metsästäjät. Kysymyksiin vastasi Silja Rytkönen Hyvinkään kaupunginkirjastosta.

Mikä on hankkeen nimi ja mitä siinä tehtiin?

Hankkeen nimi on “Kadonneen lukuinnon metsästäjät”. Hankkeen tavoitteena oli parantaa lukutaitoa ja saavuttaa ne kohderyhmät, joita ei ole tarpeeksi huomioitu Ratamo-kirjastoissa. Aluksi selvitettiin jokaisen Ratamo-kirjaston vahvuudet ja heikkoudet lukutaitotyössä eri käyttäjäryhmien keskuudessa. Selvitystyön jälkeen jokainen Ratamo-kirjasto kehitti jonkin tapahtuman, ja tapahtuman konsepti kirjattiin ylös Ratamon Teamsiin. Lisäksi Ratamo-kirjastot saivat tiivistetyn koosteen mitä lukutaitotapahtumia on pidetty missäkin kirjastossa. Listaa voi vaikka käyttää ideapankkina ja kysyä vinkkejä tapahtuman järjestäneeltä kirjastolta.

Millaisia hyötyjä hankkeesta koitui kimpalle?

Hankkeessa toteutetut haastattelut lisäsivät Ratamo-kirjastojen henkilöstön tietämystä eri kirjastoissa tehtävästä lukutaitotyöstä. Ratamo-kirjastot on pieni kimppa, joka on vasta kimppayhteistyön alkupolulla. Vasta viime vuosina on alettu kokoontua säännöllisesti eri tiimeissä. Meillä on siis vielä paljon opittavaa toisiltamme.

Ratamo-kirjastojen lukutaitotyötä tekevien haastatteluista selvisi myös lukutaitotyön kehittämiskohteita. Kehittämiemme tapahtumakonseptien kohderyhminä olivat muun muassa kirjaston ei-käyttäjät, miehet ja koulujen ja päiväkotien pienryhmät. Hankkeen avulla pystyttiin kohdentamaan lukutaitotyötä niille kohderyhmille, jotka ovat jääneet vähemmälle huomiolle.

Mikä hankkeen konsepti olisi helposti kopioitavissa toiseen kirjastoon?

Hankkeessa kehitettiin useita tapahtumakonsepteja, jotka olivat keskenään hyvin erilaisia ja suunnattu eri kohderyhmille. Riihimäen kirjaston kehittämä konsepti “isien ja lasten yhteinen ilta” oli mielestäni koko hankeen upein tapahtumakonsepti. Tapahtumassa isille oli järjestetty tutustumiskierros kirjastoon, sillä välin kun lapsille oli tarjolla muuta ohjelmaa, kuten satutunti ja askartelua.

Hausjärvellä toteutettiin kotiseutuluento. Hyvinkäällä puolestaan luotiin tapahtumakonsepti paikallisten yhdistysten ja järjestöjen ryhmäkäynneille, eli yritettiin tavoittaa kirjaston ei-käyttäjiä. Lopella suunnattiin tapahtuma lapsiperheille, ja Nurmijärvellä suunniteltiin selkosatuhetki pienryhmälle.

Osa konsepteista kopioituu helposti toisiin kirjastoihin, kuten Nurmijärven selkosatuhetki. Teetimme satuun kuvituksen ja selkosatu oli Selkokeskuksen kirjoittama vapaasti jaossa oleva satu ”Kuinka koirista ja ihmisistä tuli ystäviä”. Omassa kirjastossa kuvituksen satuun voisi löytää vaikkapa Canvasta.

Näyttö, johon on heijastettu diaesitys, pöytiä, joilla on kirjoja ja seinillä on värikkäitä maalauksia.
Lopen kirjaston kuvakirjavinkkaus