arjen sankarit -

Arjen sankareita Uudellamaalla: Seija Kivelä

Nainen ja kukkasia.

Arjen sankareita -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastolaisia ja avataan heidän arkeaan omassa kirjastossaan. Sarjan aloittaa Seija Kivelä Porvoon kaupunginkirjastosta, Helle-kirjastoista.

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Seija Kivelä, Helle-kimpan koordinaattori. Virallisesti tittelini on kirjastopalvelukoordinaattori, mutta tykkään enemmän puolivirallisesta tittelistä Helle-koordinaattori. Olen ollut hommassa kaksi vuotta ja niihin vuosiin mahtuu myös kaksi hellekesää. Olen kuullut kaikki mahdolliset vitsit omasta osallisuudestani ilmanaloihin. Tykkään tittelistä silti. Eikä tykkäämistäni yhtään vähennä se, että nimi tulee oikeasti Helle Kannilalta. Hän oli hurja täti, ihanteeni.

Mitä koordinaattori tekee? Koordinoi. Helle-kimppaan kuuluu 12 erikokoista kuntaa ja kolmisenkymmentä erikokoista kirjastoa. Minä huseeraan siinä välissä, kun yritämme luoda yhteisiä sääntöjä, käytäntöjä ja historiaa. Olen paljon kokouksissa, usein sihteerinä (Helle-johtoryhmä), puheenjohtajana (Helle-työvaliokunta) tai muuten vain jäsenenä. Huolehdin kimpan tiedottamisesta yhteisessä intranetissä, sähköpostissa ja Teamsissa. Järjestän tilaisuuksia, kirjoitan muistioita ja laadin budjettia. Ison osan työstäni voisi kiteyttää niin, että yritän ottaa selvää jostain asiasta ja kertoa siitä sitten muille. Viime vuosina on ollut muutama isompi hanke. Näinä päivinä on juuri alettu mainostaa Helle-kirjastojen verkkomaksupalvelua. Siihen upposi viime vuonna paljon työtunteja.

Jotta totuus ei unohtuisi, olen kerran viikossa Porvoon kirjaston asiakaspalvelussa. Vaikka olenkin koko kimpan palveluksessa, toimipaikkani ja kotikaupunkini on Porvoo.

Mikä on normaalin työpäiväsi kulku, jos sellaista on?

Teen paljon etätöitä. Käyn kirjastolla vain 1–2 kertaa viikossa. Kun olen kotona, napsautan koneen päälle jo pian seitsemän jälkeen. Sähköpostia tulee paljon ja pelkään koko ajan, etten ole muistanut vastata johonkin viestiin tai tehdä jotain tehtävää. Ihan ensimmäiseksi käyn läpi sähköpostia ja lisäilen tehtäviä to do -listaani. Sitten alan käydä läpi listaa. Jos on jotain kirjoitettavaa, aloitan siitä. Pää on selkeimmillään aamusta. (Kirjoitettavalla tarkoitan tässä jotain muuta kuin sähköpostin kirjoittamista.) Useimpiin päiviin kuuluu vähintään yksi Teams-palaveri, -kokous tai -opetus.

Mikä on parasta työssäsi?

Itsenäisyys ja tehtävien monipuolisuus.

Entäpä haastavinta?

Itsenäisyys on myös haastavinta. Kukaan muu ei tee samaa työtä ja tunnen oloni joskus riittämättömäksi ja vähän yksinäiseksi.

Kerro jokin hauska sattumus kirjastourasi varrelta

Tämä tapahtui Tampereen ammattikorkeakoulun kirjastossa yli kymmenen vuotta sitten. Asiakas tuli tiskille kysymään suosittua fysiikan oppikirjaa Momentti. Tarkistin tietokannasta, että niteitä oli hyllyssä (usein ei ollut) ja vastasin: ”Joo, kirjoja on hyllyssä. Löytyy luokasta 51.” Asiakas kysyi hölmistyneenä: ”Onko se luokka tässä samassa siivessä”. Me olimme oppilaitoksessa, joka oli täynnä luokkia! Sisäpiirikielessä on vaaransa myös silloin kun sanat näyttävät ihan yleiskielisiltä. Ehkä erityisesti juuri silloin.