kirjavinkit -

Lukuiloa suomeksi – S2-kirjavinkkilista

Uudenmaan lanu-verkosto eli Uudenmaan kirjastoissa lasten- ja nuorten kirjastotyötä tekevät kirjastolaiset ovat koonneet käyttöösi lukuvinkkejä helppolukuisista suomenkielisistä kirjoista. Taustalla on S2-oppilaiden ja suomea opettelevien lukijoiden lisääntyminen kirjastojen käyttäjäkunnassa.

Lukuvinkkilista on tarkoitettu opettajien ja kirjastoissa työskentelevien käyttöön. Alle kouluikäisten ja alakouluikäisten lukuvinkit on merkitty tasomerkinnöillä sen mukaan, kuinka helppoa suomen kieltä ne
ovat:

• A Vasta-alkajalle, joka osaa muutamia sanoja ja ilmauksia
  • B Lukijalle, joka ymmärtää tuttuja sanoja ja ilmauksia sisältävää tekstiä
  • C Lukijalle, joka ymmärtää pääasiat selkeästä yleiskielisestä tekstistä

Yläkouluikäisten kirjoissa vastaavaa merkintää ei ole, sillä tasojen arviointi on monitulkintaisempaa.

Listan on koostanut työryhmä kirjastopedagogi Aino Koivula Keravan kirjastosta, pedagoginen informaatikko Nanna Martikainen Helsingin kaupunginkirjastosta, pedagoginen informaatikko Meri Markus Porvoon kaupunginkirjastosta ja koordinoijana informaatikko Tiina Rajala Porvoon kaupunginkirjaston alueellisesta kehittämistehtävästä. Listaa on tarkoitus päivittää säännöllisesti.