Bändi esiintyy lavalla, yleisö kuuntelee.

Vaikuttavia tapahtumia pienistä suuriin: Tapahtumajärjestäjän ideapäivä

• 20.11.2024
  • 09:00 - 15:30

AKE Porvoo järjestää kaikille tapahtumajärjestäjille suunnatun ideapäivän 20.11. Keravan kirjastossa.

Päivän avaa itseoikeutetusti Keravan kirjastopalvelujohtaja Maria Bang. Keravan kirjasto palkittiin kesäkuussa 2024 Vuoden kirjasto -tittelillä Kuopion Kirjastopäivillä ja kriteereissä mainittiin erityisesti mittava tapahtumatoiminta. Kuulemme myös ArcoKerava-toiminnasta sateenkaareville nuorille.

Monikulttuurisuus ja -kielisyys lisääntyy kaikkialla Uudellamaalla, mutta erityisesti Vantaalla. Demi Aulos Vantaan kaupunginkirjastosta kertoo, millaisia monikulttuurisia tapahtumia Vantaalla tarjotaan, mitä kautta osallistujia tavoitetaan ja keiden kanssa kannattaa tehdä yhteistyötä.

Lisäksi kuulemme esimerkin koko kirjastokimpan laajuisesta tapahtumahankkeesta. Silja Rytkönen Hyvinkäältä ja Mari Yli-Rekola Riihimäeltä kertovat Ratamo-kirjastojen Kadonneen lukuinnon metsästäjät -hankkeesta, jonka tavoitteena oli parantaa lukutaitoa ja saavuttaa ne kohderyhmät, joita ei ole aiemmin tarpeeksi huomioitu. Jokainen Ratamo-kirjasto osallistui tapahtumien tuottamiseen.

Lounaan jälkeen kuulemme pienen kirjaston esimerkkejä tapahtumatoiminnasta Karkkilan kaupunginkirjaston Mila Hulsi-Heathfieldin kertomana. Iltapäiväkahvittelun lomassa pääsemme vielä nyhjäämään tyhjästä tapahtuman, kuten monesti niukoilla resursseilla ja aikapulassa todellisuus kirjastossa onkin.

9.00- Aamukahvia ja -teetä tarjolla (AKE tarjoaa)

9.25- Tervetuloa! Elina Karioja, informaatikko, AKE Porvoo

9.30- Keravan kirjaston mittava tapahtumatoiminta ja ArcoKerava. Maria Bang, kirjastopalvelujohtaja ja Lorena Eckhart, nuorisokirjastovirkailija, Keravan kaupunginkirjasto

10.15-10.30 Tauko

10.30- Monikulttuurisuus Vantaan kaupunginkirjaston toiminnassa ja tapahtumissa. Demi Aulos, erikoiskirjastonhoitaja, Lukustartti-hanke, Vantaan kaupunginkirjasto

11.15- Kadonneen lukuinnon metsästäjät Ratamo-kirjastoissa. Silja Rytkönen, osastonjohtaja; lasten- ja nuortenosasto, Hyvinkään kaupunginkirjasto ja Mari Yli-Rekola, erikoiskirjastovirkailija, Riihimäen kaupunginkirjasto.

12–13 Lounastauko (omakustanteinen)

13.00- Naurua ja karnevaalimeininkiä! Pienen kirjaston tapahtumatoiminta. Mila Hulsi-Heatfield, kirjastonjohtaja, Karkkilan kaupunginkirjasto

13.45–15.15 Tapahtumia kengännauhabudjetilla -työpaja AKEn ohjaamana

Iltapäiväkahvi noin puolessa välissä työpajaa, AKE tarjoaa.

15.15–15.30 Yhteenveto päivästä

Kenelle?

Päivä on suunnattu kaikille Uudenmaan yleisissä kirjastoissa tapahtumien parissa työskenteleville. Päivä haastaa ajattelemaan eri kohderyhmiä ja yhteistyön merkitystä kirjaston tapahtumissa. Aikaa on varattu myös keskustelulle ja verkostoitumiselle. Ilmoittaudu mukaan 12.11. mennessä tästä linkistä.

Muita vastaavia tapahtumia