AI vadå?

• 26.04.2024
  • 09:00 - 11:00

Hur kommer AI att ändra arbetsbilden i bibliotek? På vilka olika sätt AI kan hjälpa med bibliotekspersonalens arbetsuppgifter? Vad finns det för olika tjänster som man kan använda? Vad är riskerna och möjligheterna med AI?

Artificiell intelligens (AI) är inget nytt fenomen, men efter att ChatGPT lanserades har diskussionen kring AI exploderat runt om i världen. Under den här utbildningen bekantar vi oss med vad AI egentligen är, vad den senaste utvecklingen handlar om, samt de möjigheter och utmaningar den för med sig för samhället och för biblioteksvärlden.

Utbildningen leds av Linda Mannila, biträdande professor i datavetenskap vid Helsingfors universitet med artificiell intelligens som fokusområde. Linda Mannila är erfaren forskare och utbildare som även hållit många omtyckta skolningar för bibliotekspersonal om digitala färdigheter.

Utbildningen är menat för personal på allmänna bibliotek och förutsätter inte förhandskunskaper om AI. Utbildninen bandas inte. Anmäl dig till utbildningen senast den 24.4 från länken nedan.

Tillägsinformation:

Jan Nyström