biblioteksanställda -

Vardagshjältar i Nyland: Jenni Santaholma

Nainen istuu penkillä, takana on värikäs maalaus.

I serien Vardagshjältar i Nyland presenteras nyländska biblioteksanställda och deras vardag på det egna biblioteket. Den här gången lär vi känna Jenni Santaholma från Tölö bibliotek i Helsingfors.

Vem är du och vad gör du?

Jag är Jenni Santaholma, nu anställd vid Tölö bibliotek. Jag jobbar till största delen på vuxenavdelningen på Tölö bibliotek, men man kan mycket väl hitta mig på vilket som helst av biblioteken i vårt område. Jag tycker att man på Tölö bibliotek på ett fint sätt sköter många uppgifter smidigt och i samarbete. Till mitt ansvarsområde hör kundupplevelseärenden, det vill säga att utveckla kundtjänsten samt att leda kundupplevelseteamet i stadsbibliotekets södra område. Jag är också kontaktperson för volontärverksamheten på vårt bibliotek.

Hur ser din normala arbetsdag ut, om man kan tala om en sådan?

Det kan man inte, och bra så.

Du har tidigare arbetat på Sibbo och Vanda bibliotek. Är sätten att arbeta väldigt olika på olika bibliotek?

Jag har verkligen jobbat på många platser, i Södra Karelen och sedan här i Nyland i tre kommuners bibliotek. Tillvägagångssätten är i princip ganska likadana på bibliotek i olika storleksklasser och på olika håll, men i praktiken görs saker ändå på lite olika sätt, Till exempel gällande arbetsfördelningen finns det olikheter. Även lokalerna påverkar rutiner och praxis, liksom hur många besökare man har och/eller hur mycket materialet rör på sig.

Vilket tema i anslutning till biblioteksvärlden sysselsätter era tankar på Tölö bibliotek för tillfället?

Jag vågar inte svara för alla på Tölö bibliotek men själv funderar jag nog på frågor gällande upprätthållandet av läskunskapen (och läsivern).

Berätta något roligt eller lustigt som hänt under din bibliotekskarriär.

En gång kom en kund till disken och frågade: “onko teillä vaksia?”, nå vi hade en vaktmästare, så jag visade nöjt kunden till nedre våningen, bredvid huvuddörren där vaktmästaren finns. Kunden upprepade flera gånger sin fråga tills jag insåg att hen undrade om vi har en fax.