Ohje etäkoulutuksen seuraamiseen

Kirjautuminen

  1. Mene kokoushuoneen verkko-osoitteeseen, esim. https://kirjasto.adobeconnect.com/porvoo/
  2. Kirjautumissivulla valitse ”Enter as a Guest”.
  3. Kirjoita oma nimesi Name-kenttään ja esimerkiksi osallistumispaikkakuntasi.
  4. Klikkaa ”Enter Room”.

 

Pikaohje osallistujille -opasvideo (2:20 min)

 

Tekniset vaatimukset

Webinaariin osallistumista varten sinulla tulee olla

  • tietokone tai mobiililaite, jossa on Adobe Connect -sovellus
  • Firefox- tai Internet Explorer -selain (Chromea ei suositella)
  • internet-yhteys, suositellaan langallista laajakaistaa
  • USB-liittimellä varustettu kuuloke-mikrofoniyhdistelmä. Jos neuvotteluun osallistuu samasta tilasta useampi henkilö, käytä konferenssimikrofonia. Huom. tietokoneeseen tai kameraan integroitu mikrofoni voi aiheuttaa häiriöitä ääneen.
  • Web-kamera, jos osallistut kuvan kanssa

Tietokoneella tulee olla asennettuna Flash Player. Jos tietokoneeltasi puuttuu Flash Player, pyytää järjestelmä tässä vaiheessa sinulta sen asentamista. Voit ladata sen ilmaiseksi osoitteessa http://get.adobe.com/flashplayer/
Jos yhteyden kanssa on ongelmia, poistu verkkokokoustilasta sulkemalla selain ja kirjautumalla uudelleen.

Testaa onko tietokoneesi ja verkkoyhteys sopiva Connectia varten.

Ongelmia Adobe Connectin käytössä? Koeta asentaa Adobe Connect -sovellus osoitteesta
www.adobe.com/go/Connectsetup.
Avaa tiedosto ja jos tarpeen, paina Install.

 

Äänten kuuluvuus

  • Sulje tietokoneeltasi ne ohjelmat, joita et istunnon aikana tarvitse. Esimerkiksi Skype voi aiheuttaa häiriöitä.
  • Liitä USB-kuulokkeet ja mahdollinen web-kamera tietokoneeseesi ennen Adobe Connectin käynnistämistä.

 

Tee ensin äänten testaus:

  • Klikkaa ylävalikosta Meeting.
  • Valitse Manage My Settings -osion alta Audio Setup Wizard.
    Sen avulla voit helposti testata kuulokkeiden ja mikrofonin toiminnnan sekä tehdä tarvittavat asetukset.
  • Varmista, että ääni kuuluu kuuntelemalla musiikkia.
  • Valitse oikea mikrofoni (headset).
  • Nauhoita omaa ääntäsi painamalla Record ja kuuntele omaa ääntäsi painamalla Play.

 

Osallistuminen

Voit osallistua kirjoittamalla kysymyksiä ja kommentteja Chatiin. Tarkemmat ohjeet osallistumiseen annetaan webinaarin alussa.

 

Mitä tehdä jos…

Kirjautuminen ei onnistu

  • Varmista, että olet oikeassa paikassa (osoite on kirjoitettu oikein) ja oikeaan aikaan.
  • Testaa, että tietokoneesi ja verkkoyhteytesi soveltuvuus Adobe Connect-istuntoon. Jos testiohjelma pyytää asentamaan Flash Playerin, asenna se ja kokeile kirjautumista uudelleen.
  • Soita istunnon vetäjälle puhelimitse.

 

En kuule muita

  • Tarkista, että kuulokkeet on kiinnitetty oikein ja ovat toimivat.
  • Tarkista, että näkymän ylälaidassa oleva kaiuttimen kuva on vihreä.
  • Tarkista, että tietokoneen äänenvoimakkuus on riittävän voimakas eli ääntä ei ole mykistetty.
  • Tarkista, että kuulokkeittesi äänenvoimakkuus on riittävän voimakas eli ääntä ei ole mykistetty.
  • Testaa äänet Adobe Connectissa. Jos kuulet musiikin ääntä Audio Setup Wizardissa, muiden osallistujien äänien pitäisi kuulua.
  • Varmista, että kuulokkeet on liitetty tietokoneeseen ennen Adobe Connectiin kirjautumista.
  • Kokeile toisella selaimella.
  • Poistu Adobe Connectista ja kirjaudu uudelleen. Jos tämä ei auta, sammuta tietokone ja kokeile uudelleen.

 

Ääni pätkii

Äänen pätkiminen johtuu yleensä siitä, että tietokoneen tehot eivät riitä. Kokeile seuraavia toimia:

  • Sulje tietokoneeltasi kaikki muut ohjelmat, joita et tarvitse Adobe Connect-istunnon aikana.
  • Istunnon vetäjä (Host) voi vaihtaa yhteysnopeuden pienempään (ylävalikosta Meeting -> Preferences->Room Bandwith-> Modem).

 

Ääni kiertää

  • Mykistä mikrofoni aina, kun et itse puhu! Kun mikrofonin kuva on vihreä, äänesi välittyy muille.
  • Käytä kuulokemikrofoniyhdistelmää (headset).

 

Jos ääni kuuluu väärästä paikasta

  • Klikkaa Adobe Connectissa hiiren oikealla painikkeella ruutua ja valitse Settings. Klikkaa kaiuttimen kuvaa ja valitse sieltä oikea kaiutin, esimerkiksi headset.