KEHU-kahvit: Hallitusti ja asteittain

Muista turvaväli -tarra lattiassa

KEHU-kahvit: Hallitusti ja asteittain

Kesäkuussa kirjastojen ovet saa taas avata. Vaikka kirjastorakennus on se sama kuin maaliskuussa, on moni asia toisin. Ollaan uudessa normaalissa.

Tiistaina 26. toukokuuta juteltiin KEHU-kahveilla kirjastojen hallitusta ja asteittaisesta avaamisesta. On luettu opetus- ja kulttuuriministeriön ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ohjetta koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksien ja yleisten kokoontumisten yhteydessä sekä julkisten tilojen käytössä. On luettu Aluehallintoviraston ohjeita. Tartuntatautilaki kuuluu jo melkein päivittäissanastoon. Mitä saa tehdä, mitä voi tehdä?

Koko aiempaa palveluarsenaalia ei tarvitse ottaa kerralla käyttöön. Mitä ikinä tehdäänkin, tehdään se niin, että kirjastossa on turvallista asiakkaiden asioida ja henkilökunnan tehdä töitä.

50 ihmistä, yli vai alle vai justiinsa?

Kirjastossa voi olla kerrallaan yli 50 ihmistä asioimassa, jos vain tilassa mahtuu turvallisesti asioimaan. Tapahtumia ja yleisötilaisuuksia koskeva 50 hengen rajoitus ei koske normaalia palvelutoimintaa.

Yleisötilaisuuksissa saa olla kerrallaan vain enintään 50 osallistujaa niin, että he pystyvät pitämään vähintään metrin verran etäisyyttä toisiin osallistujiin.

Kahveilla nousi esiin kysymys siitä, pitääkö tapahtumiin osallistujien yhteystiedot kerätä talteen mahdollista tartunnan jäljittämistä varten. Tästä lupasivat AVI:n edustajat ottaa selvää. Palajamme asiaan.

Ripeästi vai hissukseen?

Asiakaspalvelutilanteet hoidetaan ripeästi, mutta muuten kirjastossa saa viettää aikaa lukemalla ja haaveilemalla ja suuria ajatuksia pohtimalla. Toki kunta voi halutessaan päättää, ettei lukusaleja vielä kesäkuussa avata.

Turvavälit! Turvavälit! Turvavälit!

OKM:n ja THL:n ohje: “Koronavirus tarttuu ensisijaisesti pisaratartuntana. Tartuntojen torjumiseksi tarpeettomia fyysisiä kontakteja tulee välttää.”

Huolehditaan siis siitä, että sekä asiakkailla että henkilökunnalla on mahdollisuus pitää vähintään metrin turvaväli toiseen ihmiseen. Kirjastotilassa muistutetaan turvaväleistä kätevästi lattiatarroilla, kun jonotetaan asiakaspalveluun tai lainaus-/palautusautomaatille ja muutenkin. Infotaulut ja kuulutukset käyttöön!

Käsidesiä kehiin

OKM:n ja THL:n ohje: “Tultaessa sisätilaan tai rajattuun ulkotilaan käytetään käsihuuhdetta. Käsihuuhdetta tulee olla helposti saatavilla.”

Parhaiten koronavirukseen puree huolellinen pesu saippualla. Katso THL:n käsienpesuohjeet.

Putsis kliin

OKM:n ja THL:n ohje: “Pyyhitään kosketuspinnat, kuten ovenkahvat, käsinojat, tasot ja pöydät, valokatkaisijat ja hanat vähintään päivittäin, mielellään kahdesti päivässä. Sellaisessa ympäristössä, jossa kävijöitä on runsaasti, suositellaan puhdistamista 2–4 tunnin välein. Yhteiskäytössä olevien tietokoneiden ja päätteiden tai muiden välineiden käyttöä vältetään tai ne puhdistetaan aina käyttäjien välillä.”

Tämä on hankala rasti. Tiedonhakukoneet, asiakastietokoneet, kosketusnäytölliset lainaus-/palautuslaitteet/tietokoneet. Pyydetäänkö asiakkaita itse putsaamaan laitteet käytön jälkeen / ennen käyttöä vai varataanko tähän henkilökuntaa? Tähän ei ole yhtä oikeaa vastausta. Asiakastietokoneita ei ole pakko ottaa käyttöön tai ne voi ottaa käyttöön rajoitetusti. Hallitusti ja asteittain.

Entä omatoimi, kirjastoautot, kotipalvelu, lukusalit…

Se, mitä palveluita kirjasto 1. kesäkuuta alkaen tarjoaa asiakkailleen, on kunnan itsensä päätettävissä. Omatoimen voi käynnistää, jos pystytään varmistamaan, että turvallisuus- ja hygieniaohjeita noudatetaan. Yksi vaihtoehto voi olla omatoimen vaihto itsepalveluun, jolloin kirjastossa on aina paikalla henkilökuntaa.

Lukusaleissa voidaan sijoittaa tuolit ja pöydät niin, että turvavälit säilyvät. Kirjastoautoissa ei kerskata neliöillä, mutta sielläkin pitää muistaa huolehtia siitä, että turvavälit säilyvät. Kotipalvelun suhteen kannattaa tehdä yhteistyötä kunnan terveystoimen kanssa.

Parasta asiakaspalvelua

AVI:n Susanne Ahlroth sanoi sen hyvin: Kirjastojen parasta asiakaspalvelua juuri nyt on tarjota turvallinen kirjastossakäynti.


Kuva: Jouni Malmborg, teksti: Anne Suvanto

PS. KEHU-kahvien aikana ei vahingoitettu yhtään pörriäistä. 🙂

2 Comments
  • Jan Nyström
    Posted at 06:36h, 02 kesäkuun Vastaa

    Jos kotipalvelu lähettää postitse matskun ni siinä ei varmaan oo mitään etymologista melankoliaa tai trubelia?

  • Anne Suvanto
    Posted at 06:51h, 02 kesäkuun Vastaa

    No näin luulis kyllä. Ja jotenkin luulisi, että kontaktiton kirjakassin jättäminen ulko-oven taakse sovittuna aikana olisi myös melko riskitön toimintamalli. Mene ja tiedä.

Post A Comment