
Miten kohdata asiakkaita, jotka ovat päihtyneitä tai muuten sekavia? Miten voisimme vahvistaa kirjastoa turvallisempana tilana?
Kasvukeskuksissa ympäri maata on ollut havaittavissa, että ajatus kirjastoista turvallisina tiloina on joutunut koetukselle. AKE Porvoon lähikoulutuspäivä Keravan kirjastossa tarjoaa tukea ja tietoa kirjastoammattilaisille arjen haastaviin kohtaamistilanteisiin. Koulutuksessa saat varmuutta kohdata asiakkaita, jotka käyttävät päihteitä tai ovat muuten sekavia. Opit myös keinoja vahvistaa turvallisemman tilan kokemusta kirjastossa.
Päihteiden käyttäjien kohtaamisessa kouluttajana toimii Naapurustotyön koordinaattori Felicia Kazandjian Yhdessä elämisen taitokeskuksesta, joka on osa Diakonissalaitosta. Mukana on myös Diakonissalaitoksen kokemusosaaja.
Oodi sijaitsee Helsingissä keskeisten kulkureittien varrella, mikä tuo mukanaan erilaisia lieveilmiöitä. Oodin turvallisuuskäytännöistä sekä asiakkaitten että henkilökunnan näkökulmasta kertoo Kari Lämsä.
Lisäksi kuulemme erikseen lasten ja nuorten turvallisemman tilan vahvistamisesta. Esimerkkinä on K-marketien kiusaamisvapaa vyöhyke, mikä sai vuonna 2022 Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen myöntämän kansanterveyspalkinnon. K-Marketien toimintamalli muistuttaa, että kiusaamiseen puuttuminen ei ole ainoastaan koulun tai kodin asia. K-Marketit ovat herättäneet näkyvästi yhteiskunnallista keskustelua kiusaamisen ehkäisystä ja tarjonneet muillekin mallin puuttua kiusaamiseen.
Ohjelma
8.45- Aamukahvia tarjolla (AKE tarjoaa)
9–12 Päihteitä käyttävän ihmisen kohtaaminen ja turvallinen tila kirjastoissa. Felicia Kazandjian, naapurustotyön koordinaattori, Yhdessä elämisen taitokeskus sekä Diakonissalaitoksen kokemusosaaja
- Päihteitä käyttävän kokemusmaailma ja kokemusasiantuntijan ajatuksia päihteitä käyttävän ihmisen kohtaamisesta – aikaa kysymyksille
- Päihteiden käyttö ja ympäröivä yhteisö
- Vuorovaikutus asiakastilanteissa päihteitä käyttävän ihmisen kanssa
- Päihteiden käyttö ja traumat
12–13 Lounastauko (omakustanteinen)
13–14 Oodin turvallisuus. Kari Lämsä, Yksikön päällikkö, Asiakaskokemus ja kumppanuudet, Helsingin kaupunginkirjasto
14–14.30 Kahvitauko (AKE tarjoaa)
14.30–15.30 K-marketien kiusaamisvapaa vyöhyke. Puhuja tarkentuu myöhemmin.
Kenelle?
Päivä on suunnattu kaikille asiakaspalvelussa työskenteleville ja varmuutta vaikeisiin tilanteisin kaipaaville Uudenmaan yleisten kirjastojen työntekijöille.