arjen sankarit -

Arjen sankareita Uudellamaalla: Jenni Santaholma

Nainen istuu penkillä, takana on värikäs maalaus.

Arjen sankareita -sarjassa esitellään Uudenmaan kirjastolaisia ja avataan heidän arkeaan omassa kirjastossaan. Tällä kertaa tutustumme Jenni Santaholmaan Töölön kirjastossa Helsingissä.

Kuka olet ja mitä teet?

Olen Jenni Santaholma, kirjastolainen nyt Töölön kirjastossa. Työskentelen eniten Töölön kirjaston aikuistenosastolla, mutta minut voi löytää hyvinkin miltä tahansa kirjastomme alueelta. Töölön kirjastossa hoidetaan mielestäni kivasti yhteistyössä monia tehtäviä ja yleistä sujuvuutta. Vastuulleni kuuluvat hienosti sanoen asiakaskokemusasiat, käytännössä asiakaspalvelun kehittämiseen liittyvää hommaa sekä kaupunginkirjaston eteläisen alueen asiakaskokemustiimin vetäminen ja siihen liittyvät asiat. Olen myös kirjastomme vapaaehtoistoiminnan yhteyshenkilö.

Mikä on normaalin työpäiväsi kulku, jos sellaista on?

Sellaista ei ole ja hyvä niin.

Olet työskennellyt aiemmin Sipoon ja Vantaan kirjastoissa. Ovatko toimintatavat kovin erilaisia eri kirjastoissa?

Olen kyllä työskennellyt monessa paikassa, Etelä-Karjalassa ja sitten täällä Uudellamaallakin kolmen kunnan/kaupungin kirjastossa. Toimintatavat ovat periaatteessa aika samanlaisia eri kokoisissa kirjastoissa ja eri puolilla, mutta asiat tehdään kuitenkin käytännössä hieman eri tavoin. Esimerkiksi työnjaossa on vaihtelua. Myös tilat vaikuttavat toimintatapoihin ja käytäntöihin, samoin se kuinka paljon on kävijöitä ja/tai aineisto liikkuu.

Mikä kirjastomaailmaan liittyvä teema mietityttää Töölön kirjastossa erityisesti tällä hetkellä?

En uskalla kaikkien töölöläisten puolesta sanoa, mutta itseäni kyllä mietityttää lukutaidon (ja lukuinnon) ylläpitämisen kysymykset.

Kerro jokin hauska sattumus kirjastourasi varrelta.

Kerran asiakas tuli tiskille ja kysyi: ”onko teillä vaksia?”, no meillähän oli vaksi ja ohjasin tyytyväisenä alakertaan, pääoven viereen, että sieltä löytyy vaksien koppi. Asiakas kysyi sitkeästi uudestaan, kunnes tajusin, että kysymys oli faksista.